Silnik 2.4 20V Multijet o mocy 175–180 KM to wyraz zaawansowanej inżynierii Fiata i flagowa jednostka dla modeli Ducato, Alfa 159, Croma oraz Freemont. To pięciocylindrowy turbodiesel z 20-zaworową głowicą, systemem wtrysku common rail II generacji, turbo VGT i intercoolerem. Maksymalną moc osiąga w zakresie 175–180 KM przy ok. 4000 obr./min, przy maksymalnym momencie 400 Nm już od 2000 obr./min. Kluczowe zalety tej jednostki to: wysoka elastyczność i osiągi nawet przy pełnym załadunku (istotne w stosowaniu w Ducato), bardzo dobra kultura pracy przy wysokich prędkościach autostradowych, niska podatność na przegrzewanie i szybka regeneracja DPF na trasie. Wielu użytkowników chwali nie tylko dynamikę, ale też wyważoną pracę (pięciocylindrowy układ to nietuzinkowy dźwięk) oraz niezłe rezultaty spalania – w trasie Ducato 8,2–9,5 l/100km, w Alfie 159 i Cromie ok. 6,5–7,5 l. W opinii warsztatów i użytkowników motor cechuje się dużą wytrzymałością głównego bloku i osprzętu, pod warunkiem wymiany oleju co 12–15 tys. km i stosowania jakościowego paliwa. Wady: stosunkowo skomplikowany osprzęt (turbo, rozbudowana elektronika, zawory EGR) podatny na awarie powyżej 220 tys. km – typowe są wycieki z intercoolera, uszkodzenia przepływomierza, kłopoty z przepustnicą. Popularnym problemem jest zapychanie DPF przy miejskiej eksploatacji lub częstych krótkich trasach. Użytkownicy raportują wysokie ceny niektórych części (turbo, wtryski) oraz dość czasochłonną wymianę rozrządu. W przypadku zaniedbań serwisowych mogą wystąpić awarie dwumasy czy przepływomierza. Opinie są jednak z reguły pozytywne – użytkownicy cenią tę jednostkę za kompromis pomiędzy osiągami, trwałością i przyjemnością z jazdy, wskazując ją jako silnik dla wymagających, pokonujących długie trasy i oczekujących przewidywalnych kosztów serwisowych.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.4 20V Multijet 175–180 KM – Fiat – modele: Ducato, Alfa 159, Croma,...