Silnik 2.4 20V Multijet 200–210 KM – Fiat – modele: Ducato, Alfa 159, Croma, Freemont – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.4 Multijet 20V w odmianach 200–210 KM to topowa wersja pięciocylindrowego diesla Fiata – spotykana głównie w Alfie Romeo 159, Cromie, Freemoncie i zabudowach specjalnych Ducato/Boxer. Wyróżnia się wysokim momentem (ok. 440–480 Nm) osiąganym od niskich obrotów, zaawansowanym turbo VTG i nowoczesnym common rail trzeciej generacji. Cechuje się wyjątkową płynnością oddawania mocy i elastycznością nawet przy szybkim przyspieszaniu czy holowaniu. Największe plusy: rekordowe jak na klasę pojemności osiągi (auto ważące 1,6–1,8 t rozpędza się do setki w ok. 8,4 s), świetna kultura pracy (brak wibracji, wyciszenie), stosunkowo niskie spalanie przy dynamicznej jeździe – 6,8–8,8 l/100km. Motor doceniany jest za trwały osprzęt turbo i przewidywalną elektronikę (po poprawkach fabrycznych). Opinie użytkowników są bardzo pozytywne: silnik gwarantuje wysoką żywotność przy wymianie oleju co max. 15 tys. km, jest odporny na przeciętnej jakości paliwo, a przeglądy można wykonywać poza ASO bez obaw. Wady: wysokie koszty naprawy dwumasowego koła zamachowego, awarie kolektora ssącego (klapy wirowe), sporadyczne wycieki z intercoolera czy przewodów podciśnienia. Przy przebiegach powyżej 200 tys. km typowe są zużycia uszczelek i wyciek płynu chłodniczego (szczególnie w Croma/Freemont). Wersje z DPFem wymagają cyklicznej wyprawy w trasę – jazda miejska szybko zapycha filtr. Elektronika sterująca turbo i zaworem EGR czasem bywa kłopotliwa, szczególnie po nieoryginalnych naprawach/wymianach części. Użytkownicy cenią dynamikę, komfort jazdy i wytrzymałość głównych mechanizmów – silnik polecany jest głównie użytkownikom trasowym i osobom świadomym potrzeby regularnych serwisów osprzętu.