Silnik 2.4 D5 20V 126KM (kod D5 244T7) to jeden z najbardziej rozpoznawalnych diesli w gamie Volvo z początku XXI wieku – montowany powszechnie w modelach XC70 i S60. To pięciocylindrowa jednostka o pojemności 2401 cm³, wyposażona w 20-zaworową głowicę, turbo o zmiennej geometrii, intercooler i bezpośredni wtrysk common rail (Bosch generacji I). Osiąga moc 126 KM przy 4000 obr./min i moment 280–300 Nm od 1600 obr./min. Wyróżnia się solidnością – wielu użytkowników deklaruje przebiegi ponad 500 tys. km bez konieczności remontu głównego. Do zalet należy dodać dobrą elastyczność (przyspieszenie w XC70 12,1 s do setki), niską awaryjność głównego bloku i osprzętu oraz typowe dla D5 miękkie, aksamitne brzmienie pracy. Wady? Najczęściej występują awarie wycieków spod pokrywy zaworów, zapychanie zaworu EGR, zaniedbany DPF (wersje po liftingu), oraz powolne zużywanie się koła dwumasowego w długiej eksploatacji miejskiej. Problematyczna jest wymiana rozrządu (wymaga wprawy warsztatu), wycieki z przewodów turbo/intercoolera, sporadycznie awarie turbosprężarki (głównie po 250–300 tys. km zaniedbań). Użytkownicy cenią silnik za długowieczność, umiarkowane spalanie (realnie 6,5–7,5 l/100 km) i przewidywalność kosztów napraw. Testowane egzemplarze dobrze radzą sobie z LPG oraz bio-diesel, byle serwisować zawory i pompę wtryskową zgodnie z zaleceniami Volvo.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.4 D5 20V 126KM D5 244T7 – Volvo XC70, S60 –...