Silnik 2.4 D5 20V 131KM D5 244T2 – Volvo S60, V70, XC70 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.4 D5 20V 131KM D5 244T2 to powszechnie ceniony diesel Volvo, stosowany w S60, V70, XC70. To pięciocylindrowa, żeliwna jednostka z 20-zaworową głowicą i turbo VNT, która osiąga 131 KM przy 4000 obr./min, moment aż 310 Nm (1800–2500 obr./min). Największą zaletą jest legendarna trwałość – przebiegi powyżej 450–500 tys. km nie są wyjątkiem. Motor wyróżnia się bardzo cichą pracą, brakiem wibracji, łatwym access’em mechanicznym do podzespołów i świetną dynamiką w trasie (spalanie realnie 6,5–7,5 l/100 km, setka dla S60 ok. 10,6 s). Użytkownicy chwalą płynność startu nawet przy bardzo niskich temperaturach, odporność na gorsze paliwo i przewidywalność usterek. Wady? Standardowe – typowe wycieki z pokrywy zaworów po przebiegu 200 tys. km, powolne zużywanie się poduszek i przewodów turbo, awarie przepływomierza i czujników ciśnienia doładowania. Dwumasowe koło zamachowe w autach wielodystansowych do zmiany po ok. 250 tys. km. Największy minus: zapychanie EGR przy przewadze miejskich tras i rzadkie, choć kosztowne awarie turbosprężarki oraz DPF-a w egzemplarzach poliftingowych. Eksperci zalecają szczegółowy serwis układu turbo i używanie wyłącznie wysokiej klasy oleju. Podsumowanie: klasyczny, przewidywalny i długowieczny diesel, doceniany przez floty, użytkowników indywidualnych i mechaników, zwłaszcza w autach klasy średniej-wyższej.