Silnik 2.4 D5 20V 163KM D5 244T – Volvo S60, V70 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.4 D5 20V 163KM (kod D5 244T) to pierwsza generacja wysokoprężnego pięciocylindrowca Volvo, która debiutowała na przełomie lat 2000. Ta jednostka okazała się kamieniem milowym dla szwedzkiej marki, łącząc komfort typowy dla Volvo z trwałością i ekonomią użytkowania. Technicznie to rzędowy motor o pojemności 2,4 litra, pięciocylindrowy, z 20-zaworową głowicą i klasycznym rozrządem na pasku. Wyposażony w turbo o zmiennej geometrii łopatek (VNT), intercooler, Common Rail Bosch pierwszej generacji oraz system recyrkulacji spalin i zawór EGR. Moc 163 KM i moment aż 340 Nm przy niskich obrotach (1750–2500 obr./min) sprawiają, że S60 czy V70 z tym silnikiem są dynamiczne i elastyczne zarówno w mieście, jak i na autostradzie. Największe zalety to legendarna wytrzymałość głównego bloku oraz osprzętu – właściwie serwisowane jednostki bez problemu pokonują 400–550 tys. km bez remontu głównego. Użytkownicy chwalą znakomitą kulturę pracy (jak na diesla – cicho, niewiele wibracji, szybkie rozgrzewanie), dobrą reakcję na gaz, wyjątkowe nagrzewanie kabiny zimą oraz bardzo niskie spalanie (realnie 6–7,5 l/100km dla dużego kombi). Mechanicy podkreślają solidność układu chłodzenia i turbo (Garrett) oraz duży dostęp do zamienników. Jednak konstrukcja nie jest wolna od wad: typowe są awarie zaworu EGR (zapychanie sadzą), nieszczelności układu dolotowego (przewody mogą puszczać po 200–250 tys. km), czasami kłopoty z przepływomierzem i sporadyczne wycieki spod pokrywy zaworowej. Wersje z automatem mogą pojawiać się awarie elektrozaworów w skrzyniach po większych przebiegach. Najważniejsze przy eksploatacji tego silnika to regularna wymiana paska rozrządu (zalecana max co 120 tys. km), pilnowanie filtra paliwa i stosowanie dobrego oleju. Podsumowanie opinii jest jednoznaczne – D5 163KM 244T to motor dla kierowców ceniących trwałość, elastyczność i komfort, gotowych na systematyczną obsługę i nieco wyższe – choć przewidywalne – koszty pojedynczych napraw.