Silnik 2.4 D5 20V 163KM D5 244T5, występujący w Volvo V70 i S60 pierwszej i drugiej serii, to konstrukcyjnie bliska wersja z wcześniejszego bloku D5, różniąca się detalami osprzętu i systemu wtryskowego. Ta jednostka bazuje na pięciocylindrowym, rzędowym układzie, 20-zaworowej głowicy, wytrzymałym pasku rozrządu oraz turbo typu VNT z intercoolerem. Zastosowana tu pierwsza generacja Common Rail i zawór EGR dają moc 163 KM oraz moment 340 Nm, co pozwala na bardzo sprawną jazdę zarówno w trasie, jak i mieście. Główne zalety tej wersji to relatywnie niskie spalanie (średnio 6,3–7,1 l/100 km), bardzo cicha praca i brak typowych dla innych diesli wibracji nawet po przebiegu 250–300 tys. km, a także oszałamiająca elastyczność na wyższych biegach – bardzo doceniana przy wyprzedzaniu i jeździe z ładunkiem czy przyczepą. Użytkownicy podkreślają dużą trwałość – silniki regularnie wytrzymują setki tysięcy kilometrów przy odpowiedniej pielęgnacji. Wady? Typowe dla tej generacji: po ok. 180–240 tys. km mogą pojawiać się problemy z zapychaniem się EGR i kolektora ssącego, czasami uszkodzenia przewodów intercoolera, podciekanie pompy wspomagania i sporadyczne awarie zaworu swirl (w wersjach po liftingu). Mechanicy ostrzegają przed zbyt rzadką wymianą rozrządu i oleju, bo zaniedbania mogą szybko skutkować poważnymi oraz kosztownymi naprawami głównymi. Zaletą jest szybka i łatwa dostępność zamienników na rynku wtórnym, a jednostka dobrze toleruje nawet tańsze zamienniki przy regularnych serwisach. Właściciele chwalą sobie wygodę, łatwy rozruch w mrozie i pewny start nawet po długim postoju. Podsumowując – D5 244T5 to silnik długowieczny, bardzo praktyczny w rodzinnym kombi, z przewidywalnymi kosztami eksploatacji i legendarną trwałością, jeśli trzyma się harmonogramu serwisowego.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.4 D5 20V 163KM D5 244T5 – Volvo V70, S60 –...