Silnik 2.4 D5 20V 180KM D5 244T8 – Volvo S80, XC70 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.4 D5 20V 180KM D5 244T8 to mocniejsza wersja flagowego diesla Volvo, skierowana do aut wyższej klasy (S80 II, XC70). Modernizacja kolektora dolotowego, zastosowanie nowoczesnej wersji common rail oraz udoskonalonej sprężarki dały moc 180 KM oraz moment aż 400 Nm (w niektórych wersjach nawet 420 Nm). Auto z tym silnikiem wyróżnia się nie tylko osiągami, ale też wysokim komfortem jazdy – przyspieszenie do 100 km/h skrócono do ok. 8,5 s, a kultura pracy, wyciszenie i reakcja na gaz dorównują benzynowym jednostkom. W praktyce ten silnik pozwala na bezproblemową jazdę z dużą przyczepą, zachowując bardzo niskie spalanie (6,6–7,8 l/100 km) oraz wysoką odporność na obciążenia i dłuższe trasy. Atut stanowi trwałość układu rozrządu i turbosprężarki – pod warunkiem zachowania ścisłej dyscypliny serwisowej oraz stosowania olejów najwyższej jakości. Wady: wzrastająca awaryjność osprzętu (elektronika, sterowniki turbo, przypadkowe błędy sterownika silnika), zapychanie DPF przy miejskiej eksploatacji, typowe dla segmentu – awarie EGR, wycieki chłodniczki oleju, sporadyczne przegrzewanie przy niewłaściwym chłodzeniu. W starszych autach wycieki z uszczelek pod głowicą i sporadyczne awarie intercoolera. Opinie kierowców są wysoce pozytywne: silnik docenia się za dynamikę i kulturę, choć wymagający czujnej obsługi i regularnych przeglądów. To napęd do komfortowej limuzyny lub rodzinnego SUV-a, gdzie liczy się osiągi i przewidywalność, a także bardzo duża dostępność części zamiennych.