Silnik 2.4 D5 20V 205KM D5 244T10 to następca cieszący się uznaniem odmiany D5 w ofercie Volvo, montowany od 2009 roku w modelach XC70, V70 oraz innych klasy wyższej. Czterocylindrowy, rzędowy diesel z żeliwnym blokiem, 20-zaworową głowicą i common railem (Bosch trzeciej generacji) dostarcza 205KM przy 4000 obr./min i 420Nm przy 1500–3250 obr./min. Charakterystyczna cecha tej wersji to podwójna turbosprężarka (tzw. biturbo), co pozwoliło znacznie zwiększyć moment i szybkość reakcji na gaz nawet przy niskich obrotach. Silnik jest chwalony za bardzo wysoką kulturę pracy, praktycznie niewyczuwalną turbo-dziurę, świetną dynamikę i znakomite przyspieszenia (poniżej 8 sekund do setki w V70). Największym atutem pozostaje wysoka trwałość głównego bloku, niskie spalanie jak na parametry (7–7,5 l/100 km w długotrwałej trasie) oraz rewelacyjna odporność na długie przebiegi autostradowe. Użytkownicy podkreślają również dobry dostęp do mechaniki (w porównaniu do BMW/Audi), przewidywalność napraw oraz wysoki komfort jazdy na długich dystansach. Wady? Wersja biturbo jest nieco bardziej kapryśna – układ dolotowy wymaga regularnego czyszczenia, turbo pracują zwykle do 200–230 tys. km, potem potrzebują regeneracji (kosztowna usługa). Zdarzają się awarie DPF (szczególnie przy krótkich trasach i miejskiej eksploatacji), sporadycznie wycieki płynu chłodniczego i trudny dostęp do zaworu EGR. Problematyczne bywają też drobne awarie czujników ciśnienia doładowania czy zużycia poduszek silnika przy bardzo dużych przebiegach. Opinie zdecydowanie korzystne – samochody Volvo z tą wersją D5 chwalone są za bardzo szeroką użyteczność, wybitnie niskie koszty paliwa w relacji do osiągów oraz niezawodność mechaniki głównej, pod warunkiem świadomego serwisowania biturbo, EGR, DPF i regularnych przeglądów.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.4 D5 20V 205KM D5 244T10 – Volvo XC70, V70 –...