Silnik 2.4 D5 20V VME – Volvo XC70, V70, S80 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silniki 2.4 D5 20V VME to specjalna seria diesli Volvo produkowana w ramach rozwoju kultowego pięciocylindrowego diesla – stosowane w różnych wariantach mocy w S80, V70, XC70. Konstrukcyjnie – żeliwny blok, 20-zaworowa głowica, turbo VTG, system common rail Bosch/Siemens i solidny intercooler. W silnikach tych doceniana jest wyjątkowo niska awaryjność głównej mechaniki (przebiegi nawet do 500 tys. km), prosta obsługa codzienna i tanie naprawy w relacji do rywali BMW/Audi. Osiągi: moc od 163 do 215 KM i moment w zakresie 340–440 Nm już od niskich obrotów. Motor bardzo dobrze znosi trasy, towary, jazdę z rodziną na długich dystansach i okazjonalnie także na krótkich dojazdach miejskich (chociaż nie sprzyja to DPF). Opinie użytkowników są bardzo pozytywne: chwalą przyjazną kulturę pracy, legendarną odporność na kiepską ropę, bardzo łatwe serwisowanie i rewelacyjny komfort jazdy. Wady? Typowo dla Volvo: wycieki oleju spod pokrywy, awarie zaworów EGR, stosunkowo drogie turbosprężarki po większym przebiegu, sporadyczne usterki czujników ciśnienia. Przy mocniejszych wersjach szybciej kończący się DPF i ryzyko awarii dwumasy. Mechanicy zalecają częstą wymianę oleju i profilaktykę układu dolotowego. Mimo wszystko to jedna z najlepszych jednostek do aut klasy E i SUV – świetny kompromis dla dużych rodzin i kierowców oczekujących praktycznego napędu na długie lata.