Silnik 2.4 Duratorq TDDI 120 KM wyprzedził wprowadzenie systemu common rail – to konstrukcja z rotacyjną pompą wtryskową (Delphi), turbo o stałej geometrii oraz klasycznym 8-zaworowym korbowodem. Moc 120 KM, moment 300 Nm przy 1900 obr./min, a żeliwny blok i prosta głowica zapewniają solidność podstawowej mechaniki. Do największych atutów należy legendarna „prostackość” obsługi – ta jednostka znosi znaczne zaniedbania serwisowe, doskonale wytrzymuje tankowanie średniej jakości paliwa i nie zawiera „wrażliwej” elektroniki. Koszty serwisu są bardzo niskie, a dostępność części ogromna. Użytkownicy chwalą niskie spalanie (7–9 l/100 km, nawet w dużych furgonach), łatwość obsługi w prywatnych warsztatach i odporność na zużycie nawet w egzemplarzach flotowych. Wadą jest wyraźny hałas i wibracje na jałowych obrotach, ospałość reakcji na gaz przy wyższej masie oraz podatność na awarie pompy wtryskowej po ok. 250 tys. km (głównie uszczelki, wycieki, zużycie tłoczka). Po stronie minusów: szybkie zużycie sprzęgła i łożysk skrzyni przy ciągłym przeciążeniu, nieszczelności w przewodach paliwowych przy dużych przebiegach i typowe wycieki spod pokrywy zaworów. Chwalony przez zwolenników klasycznego diesla Forda jako nieco archaiczny, ale przewidywalny wybór do ciężkiej, wieloletniej eksploatacji.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.4 DURATORQ TDDI 120KM – Ford Transit, Tourneo – dane techniczne,...