Silnik 2.4 R6 TD (M21D24) o mocy 115 KM jest charakterystycznym przedstawicielem rzędowych szóstek wysokoprężnych BMW lat 80. i 90., wykorzystywanym w modelach E34 (seria 5), E36 (seria 3), E38 (seria 7) oraz w niektórych wersjach X5 E53 (jako retrofity). Czterozaworowy, rzędowy silnik o pojemności 2443 cm³, turbodoładowany, wyposażony w mechaniczną pompę wtryskową Bosch VE oraz żeliwny blok silnika. Maksymalna moc 115 KM osiągana jest przy 4800 obr./min, zaś moment obrotowy 220 Nm przy 2400 obr./min pozwala na całkiem dynamiczną jazdę, szczególnie w lekkiej “trójce”. Zaletą tej konstrukcji jest legendarna wytrzymałość i bardzo niskie zużycie paliwa – realne wyniki to nawet 6,5–7,2 l/100 km przy jeździe szosowej, zaś w mieście zwykle poniżej 9 l. Użytkownicy chwalą prostą mechanikę, łatwość napraw, ogromny zapas wytrzymałości głównego bloku (przebiegi 500–600 tys. km bez generalnego remontu nie są rzadkością). Sam silnik toleruje kiepskiej jakości paliwo, a regeneracja pompy czy turbo jest stosunkowo tania. Wady? M21D24 uchodzi za dość awaryjny w zakresie głowicy (pęknięcia, szczególnie po przegrzaniu), której naprawa jest kosztowna. Słabym punktem jest także układ chłodzenia: niewydajne pompy wodne czy zatykające się chłodnice prowadzą do przegrzania. Zdarzają się wycieki oleju spod uszczelek, awarie świec żarowych oraz przecieki wtryskiwaczy po większych przebiegach. Do typowych usterek trzeba też zaliczyć luzy na wale korbowym i nierówności pracy na biegu jałowym w zimnym silniku. Opinie użytkowników: bardzo pozytywne, jeśli chodzi o trwałość i tanie naprawy, ale podkreślają kluczowe znaczenie dbania o chłodzenie i regularnych wymian płynów. M21D24 uchodzi za świetny wariant do klasycznych BMW, zapewniający komfortową jazdę i przewidywalne koszty serwisu, choć nie jest wolny od bolączek konstrukcyjnych, typowych dla epoki wczesnych diesli turbo.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.4 R6 TD 115 KM M21D24 – BMW – modele: E38, E39, X5...