Silnik 2.4 TDE 125KM stosowany w Fordzie Transicie oraz Tourneo wydaje się być synonimem użytkowego diesla klasy średniej na rynku europejskim przełomu wieków. To czterocylindrowa, rzędowa jednostka wysokoprężna o pojemności 2402 cm³ z doładowaniem turbo, wyposażona w 16-zaworową głowicę i bezpośredni wtrysk typu “direct injection”. Moc 125 KM przy 3800 obr./min oraz moment 300 Nm przy 2000 obr./min zapewniają dobrą elastyczność, szczególnie dla pojazdów załadowanych i eksploatowanych jako busy czy minibusy. Największą zaletą tej jednostki jest bardzo wysoka wytrzymałość mechaniczna: przy regularnym serwisie znosi przebiegi ponad 400 tys. km bez remontu głównego. Użytkownicy chwalą niskie spalanie (7,5–9,0 l/100km), prostotę napraw (szeroka baza części zamiennych, możliwość samodzielnego serwisowania większości elementów) oraz bardzo dobre trzymanie się dolnych rejestrów obrotów nawet z pełnym obciążeniem. Wady? Typowe to awarie pompy wtryskowej (części “VP” są drogie, a regeneracja nie zawsze przynosi trwały efekt), nieszczelności układu dolotowego i wycieki oleju spod pokrywy zaworów przy większych przebiegach oraz trudną regenerację wtryskiwaczy. Mechanicy alarmują, że zaniedbania w wymianie rozrządu i filtrów kończą się kosztownymi usterkami zaworów. Przy jeździe miejskiej DPF szybko się zapycha, a nieumiejętne wypalanie czyni więcej szkód niż pożytku. Po stronie minusów – dość niska kultura pracy (głośny, twardy, mocno wibrujący na wolnych obrotach), pojawiające się zatory w EGR i wymagająca chłodzenia turbosprężarka – jej awaria to najczęstszy powód droższych napraw po 250–300 tys. km. Podsumowując: silnik TDE 2.4 125KM jest trwały, szeroko polecany przez użytkowników w firmach transportowych, lecz wymaga minimum uwagi oraz regularnego serwisu – wtedy odwdzięcza się długą żywotnością i przewidywalnością kosztów obsługi.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.4 TDE 125KM – Ford Transit, Tourneo – dane techniczne, opinie,...