Silnik 2.5 16V CRDI D4CB to cała rodzina wysokoprężnych czterocylindrowych silników o pojemności 2497 cm³, 16-zaworowej głowicy, wtrysku common rail oraz turbo o zmiennej lub stałej geometrii. Moc w zależności od wersji: 140, 170, a nawet 190 KM (warianty użytkowane w SUV-ach Kia/Hyundai oraz modelach Bongo, Starex, H1). Motor szeroko doceniany jest za uniwersalność i wytrzymałość: bloki wytrzymują setki tysięcy kilometrów, a przyjazna konstrukcja pozwala na niedrogie naprawy i łatwą regenerację turbo lub wtryskiwaczy. Silnik dobrze znosi wysoki moment (310–400 Nm zależnie od wersji), cechuje go niskie zużycie paliwa (8,0–9,5 l/100 km w realiach transporcie) i szeroka dostępność zamienników. Do głównych zalet należy elastyczność, łatwość przystosowania do aut osobowych i użytkowych, bardzo dobre ogrzewanie (ważne dla busów/kombi) oraz ponadprzeciętna odporność na zaniedbania (wyłączając drastyczne przegrzewania czy fatalne paliwo). Wady? Przede wszystkim stałe podwyższone zużycie oleju w jednostkach z dużym przebiegiem, typowe zapychanie DPF i EGR w miejskiej jeździe oraz głośniejsza praca na zimno. Awaryjne bywają pompy paliwa, sprzęgła dwumasowe i czujniki ciśnienia turbo. Bywa, że wycieki spod pokrywy zaworów pojawiają się już przy ok. 150 tys. km. Mechanicy podkreślają także korozję przewodów i szybkie zużycie poduszek silnika w autach eksploatowanych ciężko. Opinie? D4CB uchodzi za motor tani w eksploatacji, bardzo przewidywalny, oferujący długie przebiegi dla flot, transportu czy rodzinnych vanów przy założeniu regularnego serwisu i weryfikacji osprzętu co 50–80 tys. km.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.5 16V CRDI D4CB – Hyundai H1, Kia Bongo, Hyundai Starex,...