Silnik 2.5 D-4D 2KD-FTV – Toyota Hilux, RAV4, Hiace – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.5 D-4D 2KD-FTV stanowi fundament japońskich diesli Toyoty z przełomu wieków, montowany w Hiluxie, RAV4 i Hiace od 2001 r. To czterocylindrowy turbo-diesel (2494 cm³), z bezpośrednim wtryskiem common rail (Denso), intercoolerem oraz turbiną VTG w mocniejszych wariantach. Maksymalna moc to 102, 120 lub 144 KM (zależnie od wersji i układu doładowania), moment 260–343 Nm. Użytkownicy cenią 2KD-FTV za wytrzymałość głównej mechaniki (blok żeliwny, trwałe tłoki, grube ściany cylindra), ogromne przebiegi bez remontu (nawet 500–600 tys. km przy regularnych wymianach oleju), minimalną awaryjność (przy dobrym paliwie) i tanią obsługę naprawczą – mechanika znana w niezależnych warsztatach na całym świecie. Silnik oferuje dobrą elastyczność na niskich obrotach, świetną odporność na przeciążenia, bardzo wysoką tolerancję na eksploatację w trudnych warunkach (teren, ciężary, upały, mróz). Wady? Problemem bywa dymienie na zimno (szczególnie powyżej 200 tys. km – zużycie wtryskiwaczy lub świec żarowych), wycieki spod pokrywy zaworów, sporadyczne awarie pompy wysokiego ciśnienia, częstsze problemy z EGR po długiej jeździe miejskiej, kosztowna regeneracja turbo w mocniejszych odmianach, dość archaiczna kultura pracy (wysokie wibracje, hałas powyżej 3000 obr./min). Wersje z DPF-em bywają podatne na zapychanie filtra przy krótkich trasach i kiepskiej jakości oleju. Podsumowując: 2KD-FTV to diesel „nie do zdarcia” – wybór flot, firm budowlanych i wymagających użytkowników na całym świecie, lecz wymagający regularnego i jakościowego serwisu, zwłaszcza w zakresie wtrysku i turbo powyżej 250 tys. km.