Silnik 2.5 DCI 100KM G9U – Renault Master, Opel Movano – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.5 DCI G9U 100KM to klasyczna, pierwsza generacja nowoczesnych turbodiesli Renault stosowana w Masterze i pokrewnych Movano, głównie w latach 2000–2007 (G9U-650, G9U-720). To czterocylindrowy, 16-zaworowy motor (pojemność 2464 cm³), bezpośredni wtrysk common rail, turbo CT9, intercooler, rozrząd na pasku. Motor osiąga 100 KM przy 3500 obr./min oraz 260 Nm od 1600 obr./min. Zalety: bardzo dobra dostępność części, niskie spalanie (7,5–8,8 l/100 km), odporność na przebiegi ponad 300 tys. km, wyższa trwałość turbo niż w wersji 120/146 KM. Mechanika uchodzi za prostą i tanią w naprawach, silnik dobrze znosi przeciążenia. Do wad należy zaliczyć: sporadyczne problemy z rozrządem (pękający pasek lub uszkodzenia napinacza przy przekroczonych interwałach), wycieki płynu chłodniczego w okolicy pompy wody i chłodnicy EGR, niemal obligatoryjne „pocenie się” pokrywy zaworowej oraz podatność na wypalanie DPF przy miejskiej jeździe. Zdarzają się drobne awarie układu turbo – nieszczelności przewodów, zapchanie intercoolera, rozszczelnienia kolektora dolotowego. Po większych przebiegach użytkownicy zgłaszają również luzy w poduszkach silnika oraz typowe dla generacji wycieki z chłodniczki EGR. Opinie są umiarkowanie pozytywne: to silnik tani w eksploatacji, łatwy do naprawienia i akceptowalnie trwały pod warunkiem skrupulatnej wymiany płynów oraz nieprzeciągania obsługi rozrządu (co 80–100 tys. km).