Silnik 2.5 R5 TD 10V 122–126KM OM602.96 – Mercedes W124, Mercedes G-Klasa, Mercedes Sprinter, Mercedes MB100 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.5 R5 TD 10V OM602.96 to klasyczna, turbodoładowana wersja rzędowej piątki Mercedesa. 10-zaworowa głowica (2 zawory na cylinder), żeliwny blok, rozrząd na łańcuchu – moc 122–126 KM (zależnie od modelu), moment 250–270 Nm już od ok. 2200 obr./min. Diesel katalogowo produkowany pod różnymi kodami (do W124, G-Klasy, Sprintera czy MB100) znany jest z niesamowitej trwałości i odporności na zaniedbania. Największe plusy: bardzo niska awaryjność mechaniki (ponad 400–600 tys. km bez większego remontu), możliwość pracy na gorszym paliwie, szeroka dostępność zamienników oraz prostota napraw – większość usterek można usunąć w podstawowym warsztacie. Użytkownicy chwalą niezłą elastyczność, całkiem dobrą dynamikę jak na epokę oraz stabilne spalanie (ok. 7–8,5 l/100 km; terenowe modele i dostawcze – ok. 9,5–11 l/100 km). Wady? Przede wszystkim spore gabaryty i masa silnika (ważne przy serwisie), podatność na wycieki oleju spod pokrywy zaworów oraz starzenie się uszczelek. Typową bolączką po 250–300 tys. km było zużycie pompy wtryskowej, nieszczelności przewodów chłodniczych i wycieki z intercoolera. Turbosprężarka wytrzymuje bardzo długo, ale jej regeneracja jest kosztowna. Problemy z uruchamianiem zimą pojawiały się przy zużyciu świec żarowych. Mechanicy podkreślają – to silnik „na lata”, lecz wymaga systematycznego podejścia do drobiazgów. Świetny do off-roadu i ciężkich zastosowań, niewyczerpany zwłaszcza w G-Klasie, gdzie często bywał tuningowany na znacznie wyższe moce.