Silnik 2.5 R5 TD 20V 150KM OM605.96 – Mercedes W210, Mercedes W124, Mercedes Sprinter, Mercedes G-Klasa – dane techniczne, opinie, wady i zalety

2.5 R5 TD 20V OM605.96 jest najmocniejszym turbodieslem „oldskulowej” serii pięciocylindrowej Mercedesa. 20-zaworowa głowica (4 zawory na cylinder), turbo z intercoolerem, moc 150 KM przy 4000 obr./min, moment 280–300 Nm przy 2000–2400 obr./min. Znany głównie z późnych W124, W210, Sprintera i G-Klasy, silnik łączy mocarną trwałość poprzednika z nowoczesną dynamiką. Największe zalety: świetna elastyczność nawet w pełni załadowanym aucie, rewelacyjna odporność na przegrzewanie i wysokie obciążenia – auta te uchodzą za nieśmiertelne w transporcie i off-roadzie. Realne spalanie: 7,5–9,0 l/100 km. Użytkownicy chwalą niską awaryjność turbo, przewidywalne koszty napraw (pomimo większej skomplikowania), bardzo cichą i aksamitną pracę silnika po rozgrzaniu oraz niebywałe przebiegi bez poważnych napraw. Wadami OM605.96 są wycieki oleju spod pokrywy zaworów czy przewodów turbo po dużych przebiegach, okresowe problemy z pompy wtryskowej (zanik mocy na zimno) oraz sporadyczne awarie osprzętu elektrycznego (czujniki ciśnienia, EGR). Bywają trudności z nagrzewaniem wnętrza w zimie. Indexowana dość droga regeneracja turbo i obsługa łańcucha rozrządu po 250–300 tys. km, ale serwisanci są zgodni: to silnik dla trudnych warunków i bardzo intensywnych użytkowników. Polecamy do klasycznych modeli, camperów i samochodów dla entuzjastów – zadbany wytrzyma dekady.