Silnik 2.5 R5 TDI 10V 115–140KM – Volkswagen T4, T5, LT, Audi A6 C5 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.5 R5 TDI 10V (Volkswagen/Audi) doczekał się wielu odmian od 115 do 140KM i był standardem w dostawczych T4, LT oraz osobowych wersjach T5 i A6 C5. 10-zaworowa rzędowa „piątka”, wtrysk typu pompa-rotacyjna (Bosch VP44) do 2002 r., potem pompowtryskiwacze, żeliwny blok, turbo VNT. Przez użytkowników ceniony za potężną elastyczność (moment od 265 do 310 Nm), niskie spalanie (T4: 7–9,2 l/100 km; A6 6,0–7,5 l/100 km) i możliwość pokonywania bardzo dużych przebiegów nawet przy słabszych olejach. Silnik bardzo wytrzymały, przy regularnej wymianie rozrządu (do 90 tys. km), turbo i wtrysków potrafi przejechać 500 tys. km bez remontu. Wady – wycieki z pompy wtryskowej i przewodów, typowe uszkodzenia uszczelek pokrywy zaworowej, awarie pompy próżniowej i sporadycznie turbo (przy zaniedbaniach), czasem problemy z EGR i wycieki chłodziwa po latach. Auta z tym silnikiem nie grzeszą dynamiką w pełnym załadunku (zwłaszcza w T4), ale są ekonomiczne i niezawodne dla użytkowników ceniących długowieczność i łatwość serwisu poza ASO. Po 250 tys. km należy liczyć się z koniecznością regeneracji turbiny, wymiany wtrysków i rozrządu. Użytkownicy narzekają na głośną pracę w starszych jednostkach, czasami na trudny dostęp do osprzętu w T4/T5. Generalnie jednak silnik polecany wszystkim, którzy stawiają na ekonomikę, prostotę serwisu i przewidywalność w dużych vanach i kombi.