Silnik 2.5 R5 TDI 10V PD 174KM to jedna z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych jednostek wysokoprężnych w historii Volkswagena. Stosowany głównie w modelu T5 Transporter, ale także w osobowych vanach Multivan/Caravelle, LT, a nawet w Audi A6 C5, jest pięciocylindrowym rzędowym dieslem, o pojemności 2461 cm³, z 10-zaworową głowicą i wtryskiem pompowtryskiwaczy (PD). Silnik o mocy 174KM przy 3500 obr./min i momencie 400Nm przy 2000 obr./min gwarantuje znakomitą elastyczność nawet w mocno załadowanych vanach, co było jednym z powodów jego ogromnej popularności w segmencie flot, busów oraz samochodów rodzinnych na długie trasy. Do największych plusów tej jednostki należy jej niepowtarzalny dźwięk i wytrzymałość głównego bloku – wielu użytkowników deklaruje, że dobrze serwisowany R5 TDI „przejedzie wszystko”, a przebiegi powyżej 500 tys. km nie są rzadkością. Bardzo chwalona jest dynamiczna jazda nawet w pełni załadowanym aucie, niskie, jak na możliwości, spalanie (7–9 l/100 km średnio) oraz świetna dostępność części i zamienników na rynku wtórnym. Usterki typowe tej konstrukcji to przede wszystkim: stosunkowo wysokie koszty naprawy układu rozrządu (zaawansowana konstrukcja), awarie pompowtryskiwaczy i problematyczne uszczelki pod głowicą, które przy przebiegach powyżej 250 tys. km mogą wymagać kosztownej wymiany. Znane są także przypadki wycieków oleju z turbiny i przewodów PCV, zużywania się dwumasowego koła zamachowego oraz sporadyczne awarie EGR i intercoolera. Mechanicy podkreślają konieczność wymiany oleju co 10–12 tys. km i używania wysokiej jakości płynów eksploatacyjnych, szczególnie w modelach z napędem na cztery koła. Pomimo tych bolączek, R5 TDI ma ogromne grono entuzjastów – głównie profesjonalnych użytkowników, właścicieli busów na długie trasy i fanów kultowych Transporterów. Opinie są bardzo pozytywne przy serwisie na czas; główne zalecenia to niedopuszczanie do długotrwałego przegrzewania i natychmiastowa reakcja na pierwsze objawy wycieków lub spadku mocy.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.5 R5 TDI 10V PD 174KM – Volkswagen T5, Audi A6...