Silnik 2.5 R5 TDI 140KM D5 252T to pięciocylindrowa jednostka wysokoprężna montowana w Volvo V70, S60, XC70 i innych modelach na przełomie XX i XXI wieku. Jednostka D5 252T to 10-zaworowy silnik o pojemności 2401 cm³, z zasilaniem common rail Bosch, turbosprężarką o zmiennej geometrii (lub klasycznym turbo w starszych odmianach) oraz intercoolerem. Często uznawany za najbardziej niezawodnego diesla tej epoki, oferuje moc 140KM (przy 4000 obr./min) i moment 320Nm (1750 obr./min), co pozwala na swobodne przyspieszanie nawet w cięższych kombi. Największe atuty: bardzo dobra kultura pracy, wytrzymałość mechaniczna (wiele egzemplarzy osiąga ponad 600 tys. km), prostota serwisu (rozrząd na pasku, łatwy dostęp), wzorowa odporność na kiepskie paliwo i umiarkowane, realne spalanie (5,8–7,2 l/100 km w trasie). Użytkownicy cenią tę jednostkę za długowieczność, łatwą regenerację turbo i dostępność części. Do wad należą: awarie zaworów EGR i przepływomierzy, drobne przecieki spod pokrywy zaworowej i przewodów olejowych, sporadyczne usterki wtryskiwaczy po bardzo wysokich przebiegach oraz kosztowna naprawa rozrządu w przypadku zaniedbania wymiany. Silnik lubi regularne przeganianie w trasie – jazda wyłącznie miejska szybko zatyka EGR i prowadzi do problemów z turbo. Mimo to uznawany jest za „wzór trwałości”, a egzemplarze zadbane są chętnie wybierane na rynku wtórnym przez użytkowników flotowych i rodziny podróżujące na długie dystanse.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.5 R5 TDI 140KM D5 252T – Volvo V70, S60, XC70...