Legendarna jednostka BMW – 2.5 R6 D 24V M57D25 – stosowana była w modelach E39, E60, E53 (X5) i innych. To sześciocylindrowy rzędowy diesel, 24 zawory, pojemność 2497 cm³, z pierwszą generacją common rail Bosch, turbiną VNT, intercoolerem i napędem rozrządu na łańcuchu. Wersje fabrycznie oferowały: 163KM (E39, X5) i 177KM (E60), a moment 350–400Nm dostępny jest od 2000 obr./min. Największe zalety: fenomenalna trwałość głównego bloku (realnie przekraczająca 500 tys. km), bardzo niska awaryjność turbo i wtrysków przy regularnym serwisie, niezwykła kultura pracy oraz bardzo dobre osiągi w limuzynach i SUV-ach. Opinie właścicieli są wręcz entuzjastyczne – silnik świetnie nadaje się do jazdy w trasie, nie sprawia kłopotów podczas rozruchu i dobrze współpracuje ze skrzyniami automatycznymi. Spalanie w E39/E60: 6,0–7,5 l/100 km przy spokojnej jeździe. Do wad należy zaliczyć: kosztowną wymianę łańcucha rozrządu po 300–400 tys. km (głównie przez rozciągnięcie), sporadyczne wycieki spod pokrywy zaworów, awarie alternatora i przepływomierzy oraz w starszych egzemplarzach przecieki wtryskiwaczy. Był problem z klapami wirowymi w kolektorze ssącym, które należy profilaktycznie usunąć. Mechanicy zalecają nagrzewanie silnika przed ostrzejszą jazdą i wymianę oleju co 10–12 tys. km dla długowieczności turbo i wału korbowego. Silnik ten przez wielu uznawany jest za najlepszy kompromis mocy, ekonomii i trwałości spośród wszystkich diesli R6 BMW.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.5 R6 D 24V 163–177 KM M57D25 – BMW – modele: E39, E53,...