Jeden z najrozsławieńszych diesli Dalekiego Wschodu – 2.5 TD 4D56 o mocy 100-115KM – cieszy się opinią „pancernego” motoru do zadań wszelakich. To konstrukcja skrojona pod klasyczne SUV-y, pick-upy, vany użytkowe, a także lekkie pojazdy dostawcze Mitsubishi oraz Hyundai. Pojemność 2477 cm³, z rozrządem na pasku (ok. 90–110 tys. km interwał wymiany), ośmio- lub dwunastozaworowa głowica, turbo (VNT w najmocniejszych), najczęściej mechaniczny wtrysk. Największy atut: odporność na awarie – motor zniesie nawet wieloletnie zaniedbania serwisowe, regularny off-road i jazdę „na krótkim dystansie”. Przebiegi ponad 400 tys. km są normą, bez objawów dużego zużycia głowicy czy wału korbowego. Niskie spalanie (8,8–10,6 l/100 km), olbrzymia podaż części, łatwość naprawy (wszędzie dostępny serwis), bezproblemowy rozruch nawet na słabym akumulatorze. Po stronie wad: klekot i wibracje (szczególnie przy zimnym silniku), powolne nagrzewanie w wersjach bez intercoolera, szybkie zużycie pompy wtryskowej przy afrykańskiej jakości paliwa, charakterystyczne wycieki spod wszystkich uszczelek przy wysokich przebiegach (szczególnie uszczelka pokrywy i kolektora). Bywają też przypadki pękających głowic – szczególnie przy chronicznym przegrzewaniu. Częste awarie pompy chłodziwa i „dochodzenie” do ładu z odpowietrzaniem po wymianie płynu lub naprawach. Użytkownicy doceniają ten silnik zwłaszcza tam, gdzie najważniejsza jest prostota obsługi, przewidywalność i odporność na ciężkie warunki – w Polsce wciąż spotkać można Pajero czy L200 z oryginalnym silnikiem mającym 30 lat użytkowania. Mechanicy rekomendują dbałość o termikę, regularną kontrolę przewodów wtryskowych i „olej na czas”. Silnik do wszystkiego – choć na miasto lepsze są nowoczesne, ciche diesle, ten sprawdzi się wszędzie, gdzie liczy się bezawaryjność.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.5 TD 100–115KM 4D56 – Mitsubishi Pajero, L200, L300, Hyundai Galloper...