Silnik 2.5 TD 12V 129KM DK5ATE – Peugeot 605, Citroën XM – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.5 TD 12V 129KM DK5ATE to najmocniejszy przedstawiciel klasycznych francuskich diesli z połowy lat 90., montowany w dużych limuzynach – Peugeot 605, Citroën XM – oraz sporadycznie w furgonach. Czterocylindrowy blok 2499 cm³, 12-zaworowa głowica (3 zawory na cylinder), turbo (bez zmiennej geometrii), mechaniczny wtrysk, rozrząd paskowy. Moc: 129 KM przy 4150 obr./min, moment 265 Nm przy 2000 obr./min. Największe plusy: bardzo dobra dynamika (przyspieszenie poniżej 11s do 100 km/h w limuzynie), elastyczność pod obciążeniem (szczególnie na 4 i 5 biegu), niskie spalanie na poziomie 6,5–7,6 l/100km i bardzo cicha praca przy 120 km/h w trasie. Silnik zdobył uznanie za niespotykaną trwałość układu tłokowo-korbowego (przebiegi powyżej 400 tys. km bez remontu), łatwość obsługi, gigantyczną dostępność części zamiennych i odporność na marnej jakości paliwa. Najczęstsze wady: wycieki oleju z pokrywy zaworowej i turbo, powolne nagrzewanie w zimę, typowe awarie pompy wtryskowej (szczególnie przy zaniedbanych filtrach), czasami usterki elektroniki podgrzewania świec żarowych, nadmiar nagaru w kolektorze wydechowym i zacinający się zawór EGR. Poważniejsze awarie głowicy lub pęknięcia zdarzają się wyłącznie w przypadkach chronicznego przegrzewania lub zaniedbania układu chłodzenia. Silnik polecany do długich tras, samochodów rodzinnych i flot, nie jest idealny na krótkie miejskie skoki czy dynamiczne ruszanie spod świateł. Mechanicy ostrzegają przed przedłużonymi interwałami wymiany oleju (max 12–15 tys. km), ale generalnie DK5ATE uchodzi do dziś za wzór trwałości.