Silnik 2.5 TD 8V o oznaczeniu VM R425 to konstrukcja włoskiej firmy VM Motori, szeroko stosowana pod koniec lat 90. i na początku XXI wieku w Oplach/Vauxhallach: Frontera, Monterey, Movano, Vivaro. Jednostka posiadała charakterystyczny, rzędowy, czterocylindrowy układ (czasem wykorzystywany jako modularny blok V6 w innych samochodach). Pojemność wynosi 2499 cm³, głowica 8-zaworowa (po dwa na cylinder), klasyczny wtrysk Bosch, turbo bez zmiennej geometrii i rozrząd na pasku. W zależności od modelu i wersji, silnik generował od 116 do 125 KM oraz 270–290 Nm momentu, dostępnego od ok. 2000 obr./min. Główne zalety tej jednostki to bardzo solidna mechanika bloku i głowicy, niewrażliwość na paliwo niskiej jakości, odporność na duże obciążenia (szczególnie w pojazdach użytkowych i terenowych), bardzo niskie zużycie paliwa (7,8–9,2 l/100 km w realnych warunkach nawet przy bardzo dużych masach) oraz szeroka dostępność tanich zamienników. Użytkownicy chwalą silnik za bardzo długowieczną, przewidywalną pracę, dobrą tolerancję na przeciągnięte interwały olejowe oraz relatywnie proste serwisowanie – większość napraw (turbo, wtrysk, rozrząd) wykonuje się bez potrzeby demontażu silnika. Wadą jest dość archaiczna kultura pracy – motor jest głośny, masywny i „wibracyjny”, a do ideału wyważenia mocno mu daleko. Częste są przypadki wycieków spod pokrywy zaworów i przewodów turbo (zwłaszcza po dużych przebiegach), sporadycznie awarie pompy wtryskowej i typowe dla lekkich terenówek – wycieki spod chłodnicy oleju. Regeneracja pompy wtryskowej oraz turbo jest stosunkowo tania, podobnie jak wymiana paska rozrządu, aczkolwiek przy zaniedbaniach (jazda bez chłodzenia turbiny, zbyt rzadkie wymiany oleju) mogą nastąpić zatarcia panewek. W praktyce VM R425 uznawany jest za absolutnie przewidywalny silnik do pracy, raczej do jazdy spokojnej niż dynamicznej, niewiele wymagający, lecz głośniejszy i mniej zaawansowany od nowszych diesli. Naprawy osprzętu są proste, a auta z tym silnikiem godzą się na wiele „niedociągnięć” serwisowych. Ceniony przez użytkowników flotowych, mechaników i miłośników klasycznych SUV oraz lekkich vanów – często do dzisiaj spotykany w zadbanych egzemplarzach na rynku wtórnym.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.5 TD 8V 116–125 KM VM R425 – Opel/Vauxhall – modele: Frontera, Monterey,...