Silnik 2.5 V6 TDI 24V 150KM – Audi A6 C5, A4 B6 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.5 V6 TDI 24V 150KM to bazowa wersja legendarnych diesli Audi, występująca w A6 C5, A4 B6 (i Passacie B5). Charakteryzuje się takim samym, solidnym blokiem V6, 24-zaworową głowicą i układem wtrysku pompowtryskiwaczami jak mocniejsze wersje. Oferuje 150 KM przy 4000 obr./min oraz solidny moment 310 Nm przy 1500–3200 obr./min. Atuty: znakomite osiągi (przyspieszenie do 100 km/h ok. 9,7 s – A6 sedan), bardzo niskie spalanie jak na V6 (średnio 6,7–7,5 l/100 km), szeroką dostępność tanich zamienników i prostą konstrukcję głównego bloku. Motor uchodzi za bardzo wytrzymały, jeśli nie jest eksploatowany wyłącznie na krótkich trasach i właściciel regularnie wymienia olej (najlepiej co max. 12 tys. km). Wady: zbyt długie interwały serwisowe prowadzą do zacierania się wałków rozrządu, regularnie spotykane są awarie pompy wtryskowej i wycieki spod pokrywy zaworów. W starszych modelach zaobserwowano awarie sterowników pompy VP44 (błąd rozruchu, nieregularna praca, tryb awaryjny). Mechanicy ostrzegają przed nierówną pracą na biegu jałowym (wskazując na pierwsze zużycie wtrysków lub czujników położenia wału/camshaftu) oraz koniecznością pilnowania szczelności osprzętu turbo. Podsumowując – 2.5 V6 TDI 150KM polecany jest osobom szukającym kompromisu między mocą a ekonomią, dla użytkowników trasowych, gotowych na bieżący serwis głównych podzespołów. Auta z tym silnikiem dobrze utrzymują wartość na rynku wtórnym, docenia się je za dynamikę i wytrzymałość.