Silnik 2.5 V6 TDI 24V 180KM – Audi A6 C5, A4 B6, Volkswagen Phaeton – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.5 V6 TDI 180KM to najmocniejsza odmiana tej rodziny, stosowana m.in. w Audi A6 C5, luksusowej A4 B6 oraz flagowym Volkswagenie Phaeton. 4-cylindrowy układ z 24-zaworową głowicą zapewnia moc 180KM przy 4000 obr./min oraz imponujące 370–380Nm momentu dostępnego od 1500 obr./min. To jednostka często wybierana przez osoby wymagające dynamiki, potężnego ciągu na trasie i komfortu jazdy godnego segmentu premium. Najważniejsze atuty to doskonała elastyczność przy każdej prędkości, możliwość bezproblemowego holowania ciężkich przyczep, niskie spalanie jak na moc (realnie 7,0–8,0 l/100km), trwała mechanika główna, aksamitna praca – szczególnie doceniana na autostradzie. Największa wada tego silnika to jednak wyrafinowany, skomplikowany rozrząd (konieczność wymiany kompletnego zestawu pasków/przekładni co max. 90 tys. km), podatność na szybkie zużycie wałków rozrządu (szczególnie przy przedłużaniu interwałów olejowych), oraz niską tolerancja na zaniedbania serwisowe układu smarowania. Opinie mechaników wskazują także na przypadłości elektroniki pompy VP44 i wycieki z przewodów olejowych, częste awarie osprzętu turbo po przebiegach powyżej 200 tys. km, a także dużą wrażliwość na jakość oleju. W przypadku samochodów eksploatowanych flotowo lub używanych do intensywnego holowania – typowe są regeneracje turbosprężarek oraz wymiany poduszek silnika (utrata komfortu pracy). Użytkownicy podkreślają przyjemne brzmienie V6, bardzo dobre wyniki tuningu (do ok. 220KM bez pogorszenia trwałości), ale ostrzegają – koszt serwisu jest wysoki, a naprawy rozrządu, turbo czy osprzętu (np. przepływomierzy, EGR) potrafią zaskoczyć ceną. Motor polecany jest osobom oczekującym komfortu jazdy, wysokich przebiegów trasowych oraz akceptujących podwyższone koszty serwisu w zamian za świetną dynamikę i kulturę pracy na miarę klasy wyższej.