Silnik 2.5 V6 TDI 24V to flagowa konstrukcja wysokoprężna Audi z przełomu wieków, napędzająca m.in. modele A6 C5, A4 B6, A8 D2 i inne pokrewne: Passat B5, Superb I. Silnik bazuje na bloku V6 o kącie rozwarcia 90 stopni, pojemności 2496 cm³, 24-zaworowej głowicy (po 4 zawory na cylinder), pompowtryskiwaczach i układzie turbo o zmiennej geometrii – wersje różnią się mocą od 150 do 180 KM. Zaletami silnika są: świetna dynamika (moment 310–370 Nm od 1500 obr./min), wysoka kultura pracy i elastyczność oraz legenda trwałości głównej mechaniki – regularne serwisy skutkują przebiegami 400–500 tys. km. Użytkownicy chwalą osiągi szczególnie w A6 i A8 (przyspieszenia 8–9,5 s do setki), dość niskie spalanie (6,8–7,8 l/100 km w A4, A6), dobrą odporność na przeciążenia oraz sprawną współpracę z automatami Tiptronic. Niestety, sztuka ta nie jest wolna od bolączek: największą wadą są awarie wałków rozrządu (zwłaszcza w silnikach przed 2002 r.), kosztowne wtryskiwacze, pękające głowice (szczególnie przy przegrzaniu) i nietrwałe pompy oleju przy długich interwałach. Typowe są również wycieki spod pokrywy zaworowej i przewodów turbosprężarki po dużych przebiegach, a także awarie przepływomierza. Często spotykane są trudne do zdiagnozowania spadki mocy z powodu nieszczelności podciśnienia lub EGR. Mechanicy ostrzegają przed zaniedbywaniem przeglądów olejowych – interwały max 12 tys. km, oraz stosowaniem dobrego oleju, by przedłużyć życie wałków. Mimo typowych bolączek, V6 TDI uchodzi za jeden z najlepszych diesli premium z końca lat 90., oferując doskonałą dynamikę i bardzo dobrą ekonomię – szczególnie dla osób, które dbają o dobry serwis i nie przesadzają z chiptuningiem.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.5 V6 TDI 24V – Audi A6 C5, A4 B6, A8...