Silnik 2.7 V5 XDI D27DT to przykład koreańskiego diesla z lat 2000., rozwijanego przez SsangYong z zastosowaniem licencyjnej technologii Mercedesa (bazującej na OM612). Czterocylindrowy (choć oznaczenie V5 bywa stosowane marketingowo), 20-zaworowy silnik z wtryskiem common rail Bosch, o pojemności 2696 cm³ i turbo ze zmienną geometrią, dostępny był z mocą od 163 do 186 KM i momentem 340–402 Nm. Jego największym plusem jest bardzo duża elastyczność – przy masie własnej ponad 2 tony auta te bardzo sprawnie przyspieszają i dobrze znoszą holowanie ciężkich przyczep. Silnik D27DT słynie z odporności mechanicznej: przebiegi powyżej 300 tys. km bez remontu nie są rzadkością, o ile właściciel pilnuje wymian oleju i okresowego serwisu osprzętu (Denso, Bosch). Plusem jest też prosta naprawa większości układów – turbo czy osprzęt są łatwo dostępne w wielu warsztatach. Typową wadą tej jednostki bywa niestabilna elektronika (sterowniki wtrysku, czujniki ciśnienia), wycieki z intercoolera i przewodów, awarie EGR oraz podwyższone zużycie osprzętu przy złej jakości paliwie. Mechanicy alarmują, by nie przeciągać wymian paska rozrządu (zalecane co 90–100 tys. km) oraz pilnować szczelności układu chłodzenia (tendencja do przecieków i przegrzewania w starszych autach). Użytkownicy narzekają również na poziom hałasu powyżej 3000 obr./min, a w wyższych wersjach mocy (186 KM) – na szybkie zużycie dwumasowego koła zamachowego przy ciężkiej jeździe miejskiej. Podsumowując: D27DT to propozycja do aut terenowych i SUV dla tych, którzy cenią trwałość i tani serwis, ale są świadomi konieczności regularnych przeglądów elektroniki oraz prewencyjnego serwisu turbo/EGR. Solidny diesel, bardzo popularny na rynku wtórnym, zwłaszcza wśród miłośników offroadu i długich wyjazdów rodzinnych.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.7 V5 XDI 163–186KM D27DT – SsangYong Rexton, Kyron – dane...