Silnik 3.0 R6 D 24V 136KM OM606.91 – Mercedes W124, Mercedes W210, Mercedes G-Klasa, Mercedes S-Klasa – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 3.0 R6 D 24V 136KM OM606.91 to rozwinięcie klasycznej jednostki OM603, znacznie nowocześniejsze pod względem technologicznym. Montowany był od połowy lat 90. w Mercedesach W124 E300D, W210, G-Klasa czy S-Klasa W140. Rzędowa „szóstka”, 24-zaworowa głowica z hydrauliczną regulacją luzu zaworowego, napęd rozrządu na łańcuchu. Moc 136 KM przy 4600 obr./min i moment 200–210 Nm przy 2000 obr./min, co daje znacznie lepszą elastyczność niż starszy OM603. Zaletą jest bardzo wysoka kultura pracy jak na diesla lat 90., zdecydowanie lepsza dynamika (przyspieszenie do setki nawet poniżej 12 s w W124), a także zaawansowanie rozwiązań (bezpośredni wtrysk w wersjach turbo i wielopunktowy układ smarowania). Użytkownicy cenią OM606.91 za bardzo cichą pracę, łatwość rozruchu zimą i przewidywalność serwisu – jednostka słynie z długowieczności (przebiegi 500–700 tys. km bez generalnego remontu nie są rzadkością). Wady obejmują typowe dla Mercedesa wycieki oleju spod pokrywy zaworowej, nieszczelności chłodnicy oleju, okazjonalne awarie pompy wtryskowej przy złej jakości paliwie oraz podatność na zapchanie EGR przy jeżdżeniu głównie w mieście. Spotyka się awarie czujników lub wycieki spod kolektora ssącego, a także sporadyczne przypadki awarii łańcucha rozrządu po ekstremalnych przebiegach. Mechanicy rekomendują regularny serwis układu chłodzenia i szybkie reagowanie na wszelkie wycieki, które – nieusuwane – prowadzą do kosztowych napraw osprzętu. Łatwa dostępność części i szeroka sieć serwisów to atuty także dziś. Właściciele chwalą OM606.91 za możliwość prostego tuningu i świetne prowadzenie w dużych Mercedesach klasy E i S. To silnik niemal nie do zdarcia, wymagający jednak konsekwentnej obsługi olejowej i dbałości o układ chłodzący.