Silnik 3.0 R6 D 24V M57D30 to kultowy diesel klasy premium, który na przełomie lat 90. i 2000. stanowił wzorzec dla 6-cylindrowych jednostek wysokoprężnych w segmencie. Montowany w BMW E46 (330d), E39/E60 (530d), X5 E53 oraz E90, oferował moc 184–193 KM (zależnie od wersji) i solidny moment do 410 Nm już od 2000 obr./min. Kluczowe zalety M57D30: wyśmienita dynamika i aksamitna kultura pracy – silnik uchodził za niemal bezgłośny na biegu jałowym, cichy na trasie i bardzo elastyczny w całym zakresie obrotów, a przyspieszenie do setki poniżej 7,5 s (E60) biło konkurencję. Spalanie: trasa 5,7–6,5 l/100 km, miasto 8–9 l w cięższym X5. Właściciele M57D30 chwalą trwałość bloku i głowicy – bez problemu wytrzymują ponad 350–400 tys. km bez remontu, a dostępność części zamiennych oraz szeroka wiedza warsztatowa sprawiają, że serwis nie jest drogi. Do wad należy zaliczyć kosztowną wymianę wtryskiwaczy (Boscha) oraz pokaźną liczbę elektronicznych czujników, które po latach potrafią generować błędy (czujniki ciśnienia, przepływomierze, EGR). Główne mankamenty: wycieki oleju spod pokrywy zaworowej, sporadyczne awarie dwumasy i turbo (zwłaszcza w tunigowanych wersjach lub zaniedbanych wymianach oleju), przypadki zapchania DPF oraz problemy z zamkniętym termostatem. Użytkownicy narzekają też na kosztowną wymianę rozrządu oraz trudny dostęp do niektórych elementów osprzętu w X5/E60. Podsumowując: M57D30 stanowi świetny kompromis między osiągami, komfortem a codziennymi kosztami. To silnik wysoko oceniany przez kierowców oraz serwis, bardzo pewny i trwały, ale nie wybaczający zaniedbań serwisowych – wymiany oleju i filtrów należy przeprowadzać skrupulatnie i częściej, niż sugeruje komputer pokładowy.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 3.0 R6 D 24V 184–193 KM M57D30 – BMW – modele: E90, E60,...