Silnik 3.0 R6 D 24V 204–218 KM M57D30TU – BMW – modele: E90 LCI, E60 LCI, X5 (E70), E61 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 3.0 R6 D 24V M57D30TU to najmocniejsza odmiana klasycznego diesla BMW, stosowana m.in. w E60 535d, X5 E70, E90 LCI czy serii 5 Touring E61. Oferował moce 204–218 KM (w zależności od wersji), podwójne turbodoładowanie (bi-turbo w odmianie 535d), fenomenalną elastyczność (moment nawet 500 Nm od 2000 obr./min) i wybitną kulturę pracy – auto rozpędza się do setki w 7–7,3 s (limuzyna), na trasie można uzyskać spalanie 6,6–7,5 l/100 km. Zalety: rewelacyjny „ciąg” nawet w ciężkim kombi/SUV, szybka reakcja na gaz, bardzo dobre wyciszenie przy wszystkich prędkościach, układ automatyczny ZF lub Steptronic. Opinie rynkowe wskazują, że to silnik dla wymagających – świetnie współpracuje z dynamiczną jazdą, perfekcyjnie nadaje się do holowania i jazdy rodzinnej z większym bagażem. Wady: droga, skomplikowana obsługa – awarie rozrządu (łańcuch) po 200 tys. km, zapychanie DPF i układów EGR przy jeździe miejskiej, wycieki oleju spod kolektora oraz potencjalnie kosztowne awarie BI-TURBO (zazwyczaj po wysokich przebiegach lub przy zaniedbaniach serwisowych). Ze względu na dużą moc, sprzęgło i dwumasa potrafią ulec zużyciu szybciej niż w słabszych wersjach. Mechanicy ostrzegają przed nadmiernym tuningiem elektronicznym, który niszczy osprzęt. Najlepiej sprawdza się w rękach osób świadomych serwisowania, wykonujących przynajmniej coroczne wymiany oleju i pilnujących jakości paliwa. To jednostka niezwykle dynamiczna, komfortowa i niezawodna – pod warunkiem sumiennego i fachowego serwisowania w cyklu długodystansowym.