Silnik 3.0 R6 D 24V 231–235 KM M57D30TU2 – BMW – modele: E90 LCI, F10, X5 (E70), E60 LCI – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 3.0 R6 D 24V 231–235 KM M57D30TU2 to finalna i najbardziej dopracowana odsłona jednej z najchętniej wybieranych jednostek wysokoprężnych w rodzinie BMW. Diesel ten pojawił się w modelach E90 LCI, F10, X5 (E70), E60 LCI, a jego konstrukcja bazuje na sześciocylindrowym rzędowym bloku o pojemności 2993 cm³, szesnastozaworowej głowicy oraz zaawansowanym układzie common rail drugiej generacji. Moc – w zależności od wersji modelowej i mapy sterownika – wynosi od 231 do 235 KM przy ok. 4000 obr./min, a moment obrotowy to nawet 500 Nm przy 2000–2750 obr./min. Turbo o zmiennej geometrii i intercooler gwarantują świetną elastyczność: auta z tą jednostką przyspieszają do 100 km/h w 6,7–7,2 s (w zależności od modelu oraz napędu). Największe atuty to legendarna trwałość bloków i głowic (egzemplarze z przebiegami 400–500 tys. km bez napraw głównych nie są rzadkością), bardzo wysoka kultura pracy oraz cicha praca nawet po latach. Użytkownicy chwalą rewelacyjną elastyczność, doskonałe osiągi, niskie realne spalanie (6,5–7,7 l/100 km w kombi, 7–8,5 l w SUV-ach) oraz szeroki dostęp do tanich zamienników. Wady – najbardziej typowe – to: wycieki spod kolektora dolotowego, zużywanie się wirnika turbo przy zaniedbanych wymianach oleju, problemy z EGR (nagar, awaria zaworu), a także pierwsze symptomy kosztownych napraw DPF przez aut użytkowane miejsko. Mechanicy polecają regularne serwisy olejowe (max co 12–15 tys. km), tankowanie paliwa dobrej jakości oraz wymianę podkładek wtryskiwaczy. Przy wielu zaletach, na minus należy wpisać koszty regeneracji: turbo, wtryski, EGR i DPF są drogie w ASO, ale za to trwałe. Silnik M57D30TU2 uważany jest za niezniszczalny, pod warunkiem świadomej eksploatacji i regularnych serwisów; to wybór na długie trasy lub wymagające użytkowanie w SUV-ach.