Silnik 3.0 R6 D 24V 245 KM N57D30 to jeden z najbardziej udanych nowoczesnych diesli BMW, produkowany od 2008 r., montowany w modelach E90 LCI, F10, X5 i E60. Diesel N57 to następca kultowego M57 – różni się przede wszystkim aluminiową konstrukcją bloku, najnowszym układem common rail (do 2000 bar), piezoelektrycznymi wtryskiwaczami i turbo VTG. Motor ten generuje 245 KM (przy 4000 obr./min), aż 540 Nm od 1750 do 3000 obr./min (w niektórych modelach nawet 560 Nm). Osiągi: w F10 sprint „do setki” trwa 6,1 s, a realne spalanie to 6,7–8,0 l/100 km. Największe zalety tej jednostki to wysoka kultura pracy, natychmiastowa reakcja na gaz, fenomenalne osiągi oraz rewelacyjny zakres elastyczności. Użytkownicy i fachowcy chwalą wyjątkową cichą pracę, bardzo skuteczne ogrzewanie, a także łatwość regeneracji DPF. Typowe wady: znany problem z rozciąganiem łańcucha rozrządu (umieszczonego z tyłu silnika – bardzo kosztowna wymiana!), podatność na awarie turbosprężarki przy opóźnionych wymianach oleju, sporadyczne awarie EGR i zaworów swirl, drobne wycieki spod pokrywy zaworowej oraz incydentalne usterki pompy vacuum. Wielu użytkowników podkreśla wzorową współpracę z automatem ZF 8HP, ale ostrzega także przed drogimi naprawami związanymi z zaniedbaniami serwisowymi. Mechanicy zalecają rygorystyczny reżim olejowy (najlepiej co 10–12 tys. km) oraz sprawdzanie aktualizacji sterownika silnika dla nowych map wtrysku. Generalnie N57D30 (245 KM) to silnik długowieczny i bardzo nowoczesny – daje frajdę z jazdy, jest dynamiczny, oszczędny i stosunkowo przewidywalny w naprawach, o ile serwis jest regularny i profesjonalny.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 3.0 R6 D 24V 245 KM N57D30 – BMW – modele: E90 LCI,...