Silnik 3.0 R6 D 24V 265 KM B57D30 – BMW – modele: F10, F11, X5, G30 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 3.0 R6 D 24V 265KM B57D30 to najnowsza generacja wysokoprężnego sześciocylindrowca BMW – debiutował w serii G30, a także wykorzystywany jest w F10, F11, X5. Dwulitrowy blok, 16-zaworowa głowica, system common rail czwartej generacji (2200 bar), piezoelektryczne wtryskiwacze i turbosprężarka VTG o zmiennej geometrii. Silnik osiąga 265 KM przy 4000 obr./min oraz aż 620 Nm przy 2000–2500 obr./min, co przekłada się na osiągi: w G30, sprint do setki w 5,4 s, średnie spalanie 5,7–6,6 l/100 km (w X5 – 6,8–7,6 l). Główne zalety: fenomenalna kultura pracy, praktycznie brak drgań, bardzo szybka reakcja na gaz i świetna współpraca z automatem; silnik jest cichy także przy wyższych prędkościach. Silnik został przystosowany do normy Euro 6d-TEMP – rozbudowany układ SCR/AdBlue – i przy zachowaniu reżimu serwisowego notuje bardzo wysoką trwałość. Użytkownicy chwalą komfort, elastyczność, wysoką odporność na duże przebiegi (nawet 400 tys. km). Wadą są typowe dla nowych diesli awarie DPF, wrażliwość na jakość AdBlue i kosztowna wymiana czujników NOx oraz EGR. W modelach G30 problemem bywają elektronika (błędy adaptacyjne) i sporadyczne wycieki spod chłodnic układu wydechowego oraz wyższe koszty naprawy automatycznej skrzyni przy zaniedbaniach wymiany oleju. Silnik B57D30 uchodzi za wzór kompromisu i światowej klasy diesel premium, choć serwis musi być prowadzony w autoryzowanej sieci i z zachowaniem wysokiego reżimu jakościowego części i płynów.