Silnik 3.0 R6 D 24V 286 KM M57D30TU2 – BMW – modele: F10, X5 (E70), E60 LCI, E91 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 3.0 R6 D 24V 286KM M57D30TU2 to najbardziej wyżyłowana wersja cenionej serii M57, montowana w topowych odmianach F10, X5 (E70), E60 LCI, E91 (zwykle oznaczona xDrive35d lub 335d). To sześciocylindrowa jednostka 24V, 2993 cm³, twin-turbo (szeregowo/biturbo), zaawansowany common rail Bosch oraz intercooler. Osiąga 286 KM przy 4400 obr./min i aż 580 Nm od 1750 do 2250 obr./min. W praktyce oznacza to przyspieszenie do 100 km/h na poziomie 6,0–6,6 s (wielkie SUV-y i sedany!), a spalanie mieści się w przedziale 7,1–8,5 l/100 km. Największą zaletą tej odmiany jest kapitalna dynamika, brak „dziury” turbo i bardzo wysoka elastyczność w całym zakresie obrotów – motor ten umożliwia swobodną, spokojną jazdę oraz gwałtowne przyspieszenia zarówno w trasie, jak i w górnej strefie prędkości. Mechanicy i użytkownicy chwalą wyjątkową trwałość – przebiegi ponad 400–500 tys. km bez remontu nie są rzadkością. Pozytywnie oceniane są też: relatywna niska awaryjność głównej mechaniki, duża dostępność części oryginalnych i zamienników oraz łatwość tuningu softowego. Wady – typowe: wycieki spod pokrywy zaworów i kolektora dolotowego przy dużych przebiegach, awarie DPF oraz EGR (zapychanie, błędy przepływu), sporadycznie wycieki z intercoolera. Przy zaniedbaniach serwisowych kosztowne bywają naprawy turbosprężarek (regeneracje tanie, ale wymiany drogie), uszkodzenia podkładek wtryskiwaczy i rozszczelnienia przewodów ciśnieniowych. Generalnie M57D30TU2 286KM to silnik klasy premium dla wymagających: dynamiczny, wytrzymały, bardzo solidny – wymaga jednak świadomego serwisu (olej co 10–12 tys. km, regularnie czyszczony układ dolotowy i wydechowy) i dbałości o wtryski oraz turbo. W zamian dostajemy motór „nie do zdarcia” do szybkich tras i mocnego użytkowania.