OM606.96 to następca słynnego OM603, rzędowa szóstka turbo Mercedesa z 24-zaworową głowicą, już o nowoczesnej konstrukcji ze zmiennymi fazami rozrządu i lepszym chłodzeniem. Osiąga moc 177 KM (przy 4400 obr./min), moment 330 Nm w zakresie 1800–2500 obr./min. Stosowany w E-Klasie W210, W124 (końcówka produkcji), oraz terenowej G-Klasie. Główne zalety: jeszcze wyższa kultura pracy niż poprzednik, duża moc i dynamiczny charakter (8,8–9,3 s do setki w E-Klasie), legendarnie łatwa obsługa serwisowa (dostęp do rozrządu, turbo, wtrysków). W tej wersji zastosowano lepsze smarowanie turbo, bardziej odporny układ rozrządu (łańcuch), a regularnie serwisowane egzemplarze do dziś osiągają przebiegi powyżej 700 tys. km. Użytkownicy chwalą odporność na zużycie, bardzo tani dostęp do części i niską awaryjność głównej mechaniki. Spalanie to średnio 7,5–8,6 l/100 km – ok. 10 l w G-Klasie. Wady OM606, choć jest ich niewiele: uszczelki wtryskiwaczy (potrafią się przetopić po 250 tys. km – skutkuje „dymem” i wyciekami), sporadyczne awarie przewodów turbo/chłodnicy, wycieki spod pokrywy zaworowej, przypadku G-Klasy – pękanie korpusu kolektora ssącego i spadki mocy przy niedogrzaniu silnika. Przy bardzo dużych przebiegach możliwe zużycie panewek głównych oraz nieznaczny spadek kompresji. Mechanicy podkreślają prostotę naprawy i bardzo niskie koszty eksploatacji, jeśli właściciel regularnie wymienia olej i pilnuje układu chłodzenia. To wzorzec długowieczności Mercedesa oraz bardzo solidny wybór do codziennej eksploatacji klasyka, dla wymagających trwałości, komfortu i dobrego tłumienia drgań.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 3.0 R6 TD 24V 177KM OM606.96 – Mercedes E-Klasa, Mercedes G-Klasa,...