Silnik 3.0 V6 TDI 231KM EA897EVO2 – Audi Q8, Volkswagen Touareg III – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 3.0 V6 TDI 231KM EA897EVO2 to flagowa wysokoprężna jednostka Grupy Volkswagen, szeroko stosowana w luksusowych SUV-ach klasy Q8, Touareg III a także Audi A6 i Porsche Cayenne. Motor trzylitrowy, V6 z 24-zaworową głowicą, common rail trzeciej generacji (Bosch), turbosprężarką VTG, intercoolerem i zaawansowanym pakietem systemów oczyszczania spalin (DPF, SCR, AdBlue, EGR). Oferuje moc 231KM (przy 3250–4750 obr./min) i ogromny moment: 500–550Nm od 1750 obr./min. Kluczowe zalety: bardzo wysoka kultura pracy, elastyczność i niemal bezgłośna praca w SUV-ie klasy premium. Świetna współpraca z automatem ZF, rekordowo niskie spalanie jak na masę auta (ok. 7,2–8,8 l/100 km w mieście, 6,5 na trasie), ogromne możliwości holownicze i znakomita odporność na kiepskie paliwo (szczególnie wersje po liftingu). Użytkownicy cenią bardzo wysoką trwałość głównego mechanizmu (przebiegi 400–500 tys. km) oraz relatywnie niskie koszty zamienników (za wyjątkiem wtryskiwaczy i turbosprężarki!). Wady? Najpoważniejsze to awarie systemu SCR (czujniki, pompy, AdBlue), kosztowne wymiany DPF i czasem drobne wycieki oleju spod pokrywy zaworowej. Mechanicy ostrzegają przed długimi interwałami wymiany oleju – zaleca się skrócenie do 10–15 tys. km (duża masa auta mocno obciąża osprzęt). Rzadko pojawiają się poważne awarie turbo, za to eksploatacja miejskie/krótkodystansowe generuje problemy z szybkim zapychaniem DPFu. Opinie użytkowników są bardzo dobre – warunkiem trwałości jest serwis w autoryzowanych punktach i stosowanie wysokiej jakości płynów eksploatacyjnych; auto z tym dieslem staje się „nietykalne” na autostradach Europy.