3.0 V6 TDI CR 204 KM EA897 to jedna z popularniejszych wersji wysokoprężnej „V-szóstki” Audi/VW, montowana w A6 C7, A7 oraz Q5. Jest oparty na tej samej architekturze bloku co wersje mocniejsze, wykorzystuje układ DOHC, rozrząd łańcuchowy, turbosprężarkę VTG (o zmiennej geometrii łopatek), intercooler, piezoelektryczne wtryskiwacze Bosch CR, system SCR i DPF. Osiąga 204 KM przy 3750–4500 obr./min i moment aż 400–450 Nm w szerokim zakresie. Ze względu na równą charakterystykę oddawania mocy oraz wysoką kulturę pracy, uznawany jest za wzorcowy kompromis do samochodów rodzinnych klasy premium. Zalety: bardzo skuteczne nagrzewanie wnętrza zimą, wysoka wytrzymałość na przebiegi (wiele silników przekracza 350 tys. km przy regularnym serwisie), niskie realne spalanie – 7,2–8,0 l/100 km w Q5, poniżej 7 l w A6, szeroka możliwość tuningu softowego (~+50 KM bez istotnego wzrostu awaryjności). Wady: awarie łańcucha rozrządu (wydłuża się po 180 tys. km, nerwowe odgłosy przy rozruchu, kosztowna wymiana – silnik z tyłu bloku!), wycieki spod zabudowy turbo oraz przypadki uszkodzenia chłodniczek EGR. Problemy mogą sprawiać wtryskiwacze Bosch oraz DPF, szczególnie w Q5 eksploatowanych wyłącznie w mieście. Użytkownicy narzekają na wysokie koszty napraw osprzętu (turbo, wtryski, DPF), sporadyczne błędy AdBlue i czujników NOx. Mechanicy zalecają wymianę oleju co 12 tys. km, regularną regenerację/wymianę DPF i kontrolę układu rozrządu. Silnik cieszy się dobrą opinią wśród długodystansowców i flot/biznesów, a mimo technicznych wymogów, uchodzi za jedną z trwalszych jednostek Audi tej epoki.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 3.0 V6 TDI CR 204KM EA897 – Audi A6 C7, A7,...