SILNIK 4.4 ACTIVE HYBRID N63 – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Silnik 4.4 ACTIVE HYBRID N63 to flagowy, turbodoładowany motor BMW przeznaczony do aut klasy premium i sportowych SUV-ów. Jednostka N63 bazuje na konstrukcji V8 z 32 zaworami i dwoma wałkami rozrządu w głowicy, o pojemności skokowej 4395cm3. Wyposażona jest w zaawansowany system Twin Power Turbo z dwoma turbosprężarkami umieszczonymi w układzie „Hot-V”, co umożliwia uzyskanie mocy od 408 do 450KM (w zależności od wersji hybrydowej), a także znakomity moment obrotowy rzędu 600-800Nm. Hybrydowy system wspierany jest przez silnik elektryczny i baterię litowo-jonową, co pozwala na dynamiczną, płynną pracę oraz ograniczenie emisji spalin w ruchu miejskim. Silnik stosowany był m.in. w modelach BMW Active Hybrid 5, Active Hybrid 7 oraz niektórych wersjach X5, X6. Eksploatacja tej jednostki wiąże się z niskim zużyciem paliwa przy wykorzystaniu napędu hybrydowego – realne spalanie w mieście to 7-9l/100km (warunki idealne z doładowaną baterią 5-6l/100km), zaś w trasie przy dynamicznej jeździe oraz rozładowanej baterii – 11-13l/100km. Konstrukcja N63 uchodzi za bardzo innowacyjną, jednak znana jest także z licznych problemów: silnik charakteryzuje się wysokim zużyciem oleju, podatnością na nagar w dolocie (z racji bezpośredniego wtrysku), awarie układu chłodzenia, rozciąganie łańcucha rozrządu, awarie turbosprężarek wynikające z bardzo wysokich temperatur pracy. Użytkownicy doświadczeni zgłaszają również wycieki płynu chłodniczego i problemy z elektroniką hybrydową oraz baterią. Interwały serwisowe powinny być skrócone do wymiany oleju co 10,000-15,000km i cyklicznej kontroli czystości dolotów. Koszty napraw N63 są wysokie, a większość prac wymaga specjalistycznych narzędzi oraz dużej precyzji. Instalacje LPG są niemożliwe ze względu na charakterystykę i złożoność napędu, tuning polega głównie na poprawkach software lub ewentualnej wymianie turbosprężarek. Silnik wykorzystywany jest chętnie przez floty VIP, limuzyny korporacyjne i wymagających użytkowników rodzinnych, którzy szukają kompromisu pomiędzy wybitnymi osiągami a możliwością jazdy hybrydowej w cyklu miejskim. Praca jednostki wyróżnia się wysoką kulturą, mocą i dynamiką, lecz rekomendowany jest tylko dla osób gotowych na kosztowną, regularną obsługę serwisową.