Silnik 6.0 V12 TDI CR 500KM to najbardziej spektakularna jednostka wysokoprężna w dziejach motoryzacji klasy osobowej, stworzona przez Audi do Q7 V12 TDI. To dwunastocylindrowy, widlasty silnik o pojemności 5934 cm³, czterozaworowa głowica dla każdego z 12 cylindrów, system common rail III generacji (Bosch – 2000 bar ciśnienia), podwójne turbo i dwa ogromne intercoolery. Osiąga 500 KM przy 3750 obr./min i monumentalny moment 1000 Nm już od 1750 obr./min! Efekt: auto ważące 2,7 t rozpędza się do 100 km/h w 5,5 s, a elastyczność i dźwięk tej jednostki są nie do podrobienia – jest to praktycznie cywilna adaptacja Le Mansowej V12 TDI. Największe zalety: bezkonkurencyjna dynamika, absolutny komfort jazdy w każdych warunkach, możliwość holowania najbardziej wymagających przyczep i kompletny prestiż. Wnętrze auta z tym motorem to oaza ciszy – wysokoprężny V12 jest lepiej wyciszony niż wiele benzynowych konkurentów. Użytkownicy chwalą nieprawdopodobny zapas mocy, liniowe przyspieszanie, a także trwałość bloku przy dynamicznych przebiegach (o ile serwisuje się zgodnie z książką). To silnik, który przetrwa epokę – rzadko pojawia się na rynku, bo jest unikatem, a jego utrzymanie to przywilej nielicznych. Najważniejsze wady: ekstremalne koszty serwisu każdej naprawy (demontaż silnika przy większości poważniejszych robót, dwie turbosprężarki, ogromny koszt wtryskiwaczy i osprzętu), częste wycieki płynów eksploatacyjnych po przebiegach powyżej 150 tys. km, konieczność wymian DPF bardzo ściśle według zaleceń i wyjątkowa wrażliwość na jakiekolwiek zaniedbania olejowe. Mechanicy zalecają wybierać Q7 V12 TDI tylko, jeśli jesteś w stanie zaakceptować zużycie paliwa na poziomie 13–18 l/100 km, koszty każdej czynności naprawczej przewyższające typowy segment premium i zlecać każdą naprawę wyłącznie wyspecjalizowanemu serwisowi. Silnik ten jest legendą i symbolem możliwości inżynierii Audi – dla entuzjastów, kolekcjonerów, tych, którzy oczekują najwyższej możliwej jakości i nie liczą się z kosztami.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 6.0 V12 TDI CR 500KM – Audi Q7 V12 TDI –...