SILNIK FIAT 1.3 16V T4 4XE PLUG IN HYBRID – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Hybrydowy silnik Fiat 1.3 16V T4 4xe Plug-In Hybrid to jedna z najbardziej nowoczesnych jednostek napędowych stosowanych w koncernie FCA, m.in. w modelach Jeep Compass II, Renegade oraz w wybranych wersjach Fiata. Oparta na czterocylindrowym, 16-zaworowym silniku 1.3 MultiAir (1332cm³), ta jednostka spalinowa współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 60KM, łącząc się w system PHEV zapewniający łącznie 190KM lub 240KM i 270–320Nm momentu obrotowego w zależności od wersji. Rozwiązanie to umożliwia jazdę na prądzie do 52km dzięki pojemnej baterii litowo-jonowej 11,4kWh, ładowanej zarówno z gniazdka domowego, jak i podczas jazdy. Spalanie deklarowane przez producenta to imponujące 2,1l/100km (WLTP), w praktyce użytkownicy uzyskują wartości 4,5–6,5l/100km, przy czym w trasie lub przy rozładowanej baterii spalanie może sięgnąć 7,5–9l/100km. Wyróżniające cechy to świetna płynność pracy, cicha jazda na prądzie, szybka reakcja na polecenia kierowcy i bardzo dobre prowadzenie dzięki rozbudowanemu systemowi e-AWD – napęd na przód od strony spalinowej i tył od elektrycznej. Trwałość jednostki szacuje się pozytywnie, szczególnie przy regularnej obsłudze, choć należy zwracać uwagę na potencjalne awarie sterownika systemu bateryjnego, usterki turbosprężarki oraz elementy układu chłodzenia. Koszty naprawy mieszczą się w średnim segmencie, jednak naprawy elementów bateryjnych i elektroniki mogą okazać się kosztowne i wymagają wizyty w autoryzowanym serwisie. Zdecydowanie nie zaleca się przeróbki na LPG – ze względu na zaawansowanie elektroniki i typ wtrysku, silnik ten nie współpracuje z gazem, a jego tuning ogranicza się praktycznie tylko do bardzo ostrożnej optymalizacji oprogramowania sterującego. W praktyce doskonały wybór dla rodzin i flot – umożliwia codzienną jazdę w pełni elektryczną po mieście, zapewnia duży komfort podróży i niewielkie koszty eksploatacji, zwłaszcza przy częstym ładowaniu akumulatora. Utrzymanie jest proste, jednak wymaga przestrzegania przeglądów i serwisu zarówno sekcji spalinowej, jak i elektrycznej, a także regularnego ładowania w celu optymalnej pracy baterii. W trasie silnik traci nieco przewagi nad konkurencją przez niewielki zasięg elektryczny, natomiast sprawdza się jako praktyczny, wydajny napęd do auta użytkowanego głównie w mieście i na krótkich dystansach