SILNIK FIAT 2.0 16V 4XE E TORQUE PLUG IN HYBRID – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Fiat 2.0 16V 4xe e-Torque Plug-in Hybrid to zaawansowany napęd montowany głównie pod maską modeli Jeep Wrangler 4xe i Grand Cherokee 4xe. Oparty na dwulitrowym, czterocylindrowym silniku benzynowym 2.0 MultiAir Turbo o mocy 272KM, współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi generującymi 134KM i 44KM, co daje łącznie do 381KM mocy systemowej i ponad 637Nm momentu obrotowego – pozwala to na osiągi niespotykane w segmencie SUV-ów hybrydowych. Bateria litowo-jonowa o pojemności 17.3kWh oferuje elektryczny zasięg w mieście rzędu 40–51km. Akumulator ładuje się z gniazdka domowego w niecałe 2,5h z mocą 7,4kW. Zastosowana w tej hybrydzie technologia umożliwia pracę w trybach Electric (jazda bezemisyjna, idealna do miasta), Hybrid (łączenie mocy obu silników), E-Save (jazda wyłącznie spalinowa i doładowanie akumulatorów podczas jazdy). Spalanie katalogowe oscyluje wokół 2,7–3,0l/100km, w mieście realnie 4,0–6,0l/100km, natomiast dłuższe trasy i jazda z rozładowaną baterią windują zużycie paliwa do 8,0–10,0l/100km. Osiągi są imponujące, silnik cechuje się wysoką kulturą pracy, świetną dynamiką (przyspieszenie do 100km/h w ok. 6s), cichą jazdą przy napędzie elektrycznym oraz wszechstronnością w trudniejszym terenie dzięki napędowi na cztery koła. Trwałość oceniana jest dobrze, pod warunkiem regularnych przeglądów i korzystania z wysokiej jakości płynów eksploatacyjnych – awarie najczęściej dotyczą systemu chłodzenia baterii, układu zarządzania energią, sterowników oraz – w przypadku intensywnego off-roadu – układu napędowego. Koszty naprawy wyższe niż w konwencjonalnych napędach przez zaawansowanie technologiczne i drogie podzespoły bateryjne. Układ nie współpracuje z LPG, a tuning ogranicza się wyłącznie do stosowania dedykowanego softu podnoszącego moment obrotowy z zachowaniem pełnej kompatybilności elektroniki hybrydowej. Dla rodzin oraz użytkowników flotowych napęd ten stanowi idealną równowagę między mocą, oszczędnością paliwa a ekologią. Sprawdza się świetnie w mieście – napęd elektryczny jest w pełni funkcjonalny, natomiast na trasie oraz podczas jazdy w trudniejszym terenie system daje poczucie bezpieczeństwa i komfort, choć wyższe spalanie może być nieuniknione przy niepełnej baterii