SILNIK FORD 2.0 16V ENERGI HYBRID – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Ford 2.0 16V Energi Hybrid to ceniona jednostka stosowana m.in. w modelach Ford Fusion Energi oraz Ford Mondeo Hybrid. Oparta na rzędowym czterocylindrowym silniku benzynowym o pojemności 1,999cm³ i mocy spalinowej do 143–145KM przy 6,000obr./min, współpracuje z silnikiem elektrycznym (88kW – 118KM) i łączną mocą systemową 188–190KM. Układ hybrydowy poprzedza litowo-jonowa bateria trakcyjna o pojemności 7,6kWh (PHEV), umożliwiając jazdę elektryczną do 42km w miejskich warunkach. Spalanie katalogowe Forda Fusion/Mondeo Energi wynosi 2,2–2,4l/100km, w miejskim ruchu realnie 4,0–5,0l/100km, przy intensywnej jeździe i rozładowaniu baterii może wzrastać do 6,5–7,5l/100km. Silnik wykazuje wysoką kulturę pracy, cichą jazdę na krótkich dystansach na napędzie elektrycznym oraz płynną pracę dzięki przekładni e-CVT. Trwałość tej jednostki oceniana jest bardzo wysoko, jednostki pokonujące duże przebiegi rzadko zgłaszają poważne awarie. Najczęstsze usterki związane są z czujnikami (np. poziomu cieczy chłodzącej baterii), układem HV (przekaźniki, przewody) oraz sporadycznie – z przegrzewaniem się układu wysokiego napięcia. Przeglądy i serwisowanie są bardziej kosztowne niż w przypadku tradycyjnych napędów, zaleca się korzystać z autoryzowanego serwisu, gdzie dostępność części i wiedza są na najwyższym poziomie. Ford 2.0 Energi nie współpracuje z instalacjami LPG, a tuning napędu jest praktycznie niemożliwy z powodu skomplikowanej integracji układu elektrycznego z benzyną. Silnik ten jest bardzo praktyczny dla rodzin i flot, umożliwia bardzo niskie koszty eksploatacji w codziennej jeździe miejskiej, a w trasie zapewnia przyzwoite osiągi i niemal bezawaryjną pracę. Eksploatacja tego typu hybrydowych Fordów jest wygodna, ekonomiczna i bardzo przyjazna ekologicznie, zaś przy regularnych ładowaniach baterii pozwala na okresową jazdę wyłącznie na prądzie. System rekuperacji wspiera zarządzanie zużyciem energii, co w dłuższej perspektywie czyni ten napęd atrakcyjną alternatywą dla klasycznych silników spalinowych