SILNIK HONDA 1.5 16V I MMD EHEV HYBRID LEB LEC – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Silnik Honda 1.5 16V i-MMD e:HEV Hybrid z rodziny LEB oraz LEC to nowoczesna japońska konstrukcja należąca do silników z technologią Intelligent Multi Mode Drive. Stosowany od 2017 roku w modelach Honda Jazz, City, HR-V, Vezel oraz Insight, stanowi jedno z najoszczędniejszych rozwiązań miejskich hybryd na rynku. Oparty jest na benzynowym silniku o pojemności 1498 cm³, układzie rzędowym, 16 zaworach DOHC oraz wysokim współczynniku sprężania 13,5:1, wykorzystuje cykl Atkinsona. Jednostka generuje moc ok. 98-109KM i 131Nm, współpracując z dwa silnikami elektrycznymi, których moc całkowita hybrydowego napędu sięga 122-131KM i nawet 253Nm dostępnych od zerowych obrotów, co daje wyjątkowo płynną i dynamiczną jazdę już przy niskich prędkościach. Hybrydowy układ e:HEV pozwala na jazdę zarówno w pełni elektryczną na krótkich dystansach, jak i w trybie hybrydowym – silnik benzynowy pracuje przez większość czasu jako generator prądu, napęd jest przekazywany bezpośrednio przez silnik elektryczny. Realne spalanie w cyklu miejskim oscyluje od 3,5 do 4,5l/100km, katalogowe nawet poniżej 3,8l/100km, a w trasie rzadko przekracza 5,5l/100km, co czyni tę jednostkę wyjątkowo ekonomiczną i przyjazną środowisku. Kultura pracy jednostki jest bardzo wysoka – cisza podczas jazdy w trybie EV, błyskawiczne reakcje napędu na gaz oraz płynna zmiana trybów jazdy, a także bezstopniowa przekładnia e-CVT eliminuje szarpnięcia podczas przyspieszeń. Trwałość silnika i-MMD e:HEV uchodzi za wzorową, układ cechuje się odpornością na duże przebiegi (nawet ponad 300 tys. km), a najbardziej narażone elementy to akumulatory trakcyjne oraz elektronik sterujący – sporadyczne awarie wiążą się z wysokimi kosztami wymiany baterii (choć są bardzo rzadkie), a przypadki usterek czujników czy inwertera zwykle kwalifikują się do naprawy gwarancyjnej. Koszty serwisu spalinowego są porównywalne do standardowych jednostek benzynowych (wymiany oleju, świec zapłonowych, filtrów), natomiast przeglądy baterii i napędu wymagają autoryzowanego serwisu. Silnik nie nadaje się do instalacji LPG z uwagi na wysoką temperaturę pracy, cykl Atkinsona i obecność delikatnej elektroniki hybrydowej. W eksploatacji flotowej czy rodzinnej jednostka ta sprawdza się idealnie – niskie zużycie paliwa, minimalna awaryjność, komfortowa i sprawna jazda zarówno w ruchu miejskim, jak i na autostradzie. Potencjał tuningowy ograniczony, jedynie poprzez modyfikacje elektroniczne. Honda 1.5 i-MMD e:HEV to silnik wart polecenia, będący kompromisem między ekologią, niezawodnością i świetną dynamiką jazdy.