SILNIK HYUNDAI KIA 1.6 16V GDI PLUG IN HYBRID G4LE – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Hyundai Kia 1.6 16V GDI Plug-in Hybrid G4LE to popularny napęd hybrydowy wykorzystywany od 2017 roku w wielu modelach Hyundai i Kia, m.in. Ioniq, Kona, Niro oraz Ceed SW. Kluczowe cechy techniczne to rzędowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1580 cm³, DOHC, 16 zaworów, wtrysk bezpośredni GDI oraz wysoką kompresja. Do układu dołączony jest silnik elektryczny o mocy 60KM zasilany litowo-polimerową baterią o pojemności 8,9kWh, co daje moc systemową 141KM. Sercem rozwiązania jest technologia plug-in, umożliwiająca ładowanie auta z gniazdka bądź ładowarki 7,2kW; zasięg w trybie elektrycznym sięga do 60km, a w trybie hybrydowym oba silniki współpracują dla minimalizacji spalania. Realne zużycie paliwa w cyklu miejskim waha się od 1,2 do 2,5l/100km przy regularnym ładowaniu, natomiast w trasie i przy rozładowanej baterii rośnie do 5,0-6,2l/100km. Kultura pracy układu jest bardzo wysoka – jednostka startuje w trybie elektrycznym cicho i płynnie, silnik benzynowy jest dobrze wyciszony, a automatyczna skrzynia biegów DCT pozwala na komfortową i dynamiczną jazdę. Trwałość napędu szacowana jest wysoko dzięki solidnej konstrukcji silnika Smartstream, a istotne problemy dotyczą głównie zużycia ogniw po dużych przebiegach lub problemów z elektroniką (sporadyczne awarie falownika czy ogrzewania baterii dojazdowej). Wymiana ogniw po 200-250 tys. km może generować większe koszty, lecz większość napraw podzespołów jest umiarkowanie kosztowna w autoryzowanym serwisie. Silnik nie jest zalecany do konwersji na LPG z powodu skomplikowanego układu z wtryskiem bezpośrednim i hybrydową elektroniką. Napęd dobrze wypada zarówno w użytkowaniu rodzinnym, jak i flotowym – ekonomiczny, wyjątkowo oszczędny, tani w utrzymaniu, dynamiczny i komfortowy. Podatność na tuning ogranicza się do minimalnych zmian oprogramowania – zmiany hardwarowe są niezalecane ze względu na sprzężenie nowoczesnej elektroniki z mechanicznym napędem. Silnik Hyundai Kia 1.6 GDI PHEV G4LE jest jedną z najlepszych propozycji ekonomicznych hybryd segmentu C, doskonale sprawdzającym się zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach, pod warunkiem dbania o ładowanie baterii i regularny serwis w wyspecjalizowanych stacjach.