Silnik Mazda 0.8 e-Skyactiv R EV Wankel Hybrid N8 Y1 to absolutnie unikatowa konstrukcja wśród układów hybrydowych typu PHEV, jaka pojawiła się w szeroko dostępnej produkcji Mazdy od 2023 roku. Bazą napędu jest niezwykle kompaktowy i lekki jednorotorowy silnik Wankla o pojemności 830cm³ generujący moc maksymalną 75KM oraz moment 116Nm, zaprojektowany jako generator energii dla trakcyjnego silnika elektrycznego, który odpowiada za przeniesienie napędu na koła. Silnik Wankla nie napędza bezpośrednio osi, a służy wyłącznie ładowaniu akumulatora trakcyjnego litowo-jonowego o pojemności 17,8kWh. Przekłada się to na możliwość pokonania w trybie elektrycznym do 85km według cyklu WLTP, a technicznie napęd na koła przekazuje wyłącznie jednostka elektryczna o mocy 170KM i momencie 260Nm. Skrzynia biegów jest bezpośrednio zintegrowana z układem napędowym (automatyczna), przyspieszenie 0-100km/h wynosi 9,1s, a prędkość maksymalna to 140km/h. Realne ładowanie akumulatora prądem zmiennym zajmuje do 90min, a prądem stałym do 80% ok. 25min. Średnie zużycie energii wynosi 17,5kWh/100km, a w trybie hybrydowym producent podaje spalanie benzyny rzędu 1,0l/100km, przy czym realne wartości, przy całkowicie rozładowanym akumulatorze i częstem uruchamianiu silnika Wankla oscylują wokół 5–6l/100km. Unikatowy rotorowy silnik cechuje bardzo niska emisja drgań, cichobieżność, a konstrukcja sprzyja zwartym wymiarom pojazdu. Układ hybrydowy Mazdy MX-30 R-EV jest praktycznie wolny od wibracji typowych dla klasycznych czterocylindrowców, praca jest płynna i przyjemność jazdy, szczególnie miejskiej, bardzo wysoka. Trwałość silnika Wankla jeszcze nie została w pełni zdefiniowana w długoterminowym użytkowaniu, choć pierwsze egzemplarze nie wykazują typowych awarii. Potencjalne koszty napraw jednostki Wankla są niskie ze względu na prostotę mechanizmu, jednak elementy napędu elektrycznego i akumulator są kosztowne w wymianie. Typowe usterki mogą dotyczyć elektroniki sterującej, szczególnie w pierwszych rocznikach. Serwisowanie hybrydy wymaga autoryzowanego punktu Mazdy, a koszty przeglądów są umiarkowane jak na segment hybryd wykorzystywanych w miejskich SUV-ach. Silnik Wankla nie współpracuje z instalacją LPG i jest wrażliwy na jakość paliwa oraz regularność wymian oleju. Układ napędowy praktycznie nie poddaje się tuningowi, ze względu na zaawansowaną elektronikę i współzależność z akumulatorami trakcyjnymi. W przypadku flot i rodzin rozwiązanie jest atrakcyjne ze względu na niskie koszty eksploatacji i bardzo dobry komfort, jednak relatywnie wysoka cena zakupu oraz ograniczona gama modelowa ogranicza powszechność rozwiązania. W mieście hybryda sprawuje się znakomicie dzięki cichej jeździe i szybkiemu odzyskowi energii, w trasie zużycie benzyny wyraźnie rośnie; sprawdzi się najlepiej w warunkach miejskich i podmiejskich, a w trybie EV codzienny zasięg zaspokoi potrzeby większości kierowców.