SILNIK MERCEDES 2.0 R4 16V EQ POWER PHEV 333KM M274 92AL – OPINIE, AWARIE, SPALANIE, DANE TECHNICZNE I EKSPLOATACJA

Mercedes 2.0 R4 16V EQ Power PHEV 333KM M274 92AL reprezentuje zaawansowaną technologię napędów hybrydowych stosowaną m.in. w modelach GLE 350e, E 350e oraz innych autach segmentu premium Mercedesa. Bazą układu jest silnik benzynowy 2.0 R4 z bezpośrednim wtryskiem o mocy 211KM i momencie 350Nm, wsparty silnikiem elektrycznym o mocy około 122KM, co pozwala osiągnąć moc systemową do 333KM i aż 700Nm momentu. Cały układ współpracuje z 9-stopniową skrzynią automatyczną G-Tronic, napędzającą oś tylną lub obie osie zależnie od modelu. Akumulator trakcyjny litowo-jonowy o pojemności 9,3kWh (czas ładowania z domowego gniazdka ok. 6 godzin, z wallboxa 2 godziny) zapewnia realny zasięg elektryczny ok. 50–59km, z emisją CO2 na bardzo niskim poziomie. Średnie spalanie według WLTP to deklarowane 1,9–2,3l/100km, realnie po rozładowaniu akumulatora ok. 6–7,5l/100km w ruchu mieszanym, do 9l/100km na autostradzie. Silnik wyróżnia się wysoką kulturą pracy, niskimi wibracjami i natychmiastową reakcją na gaz, praca zawieszenia oraz całego napędu pozostaje wyjątkowo płynna. Trwałość oceniana jest dobrze, jednostka stosunkowo rzadko miewa poważniejsze awarie pod warunkiem regularnych serwisów olejowych i wymiany świec. Typowe usterki dotyczą układów elektroniki hybrydowej, awarii czujników, rzadko problemów z automatyką skrzyni i turbosprężarką. Koszty serwisowania są wysokie, a naprawa czy wymiana baterii i osprzętu hybrydowego należy wyłącznie do autoryzowanych serwisów. Tuning jest możliwy, lecz każda ingerencja wymaga idealnego dopasowania z systemami elektronicznymi, by uniknąć błędów sterowania. Silnik nie współpracuje z LPG przez stopień skomplikowania i wysokie temperatury pracy. W autach rodzinnych i flotowych nadaje się jako jeden z najbardziej komfortowych i wydajnych napędów miejskich i podmiejskich, oferując niskie spalanie w mieście i wyższe zużycie na długich trasach przy pełnym obciążeniu.