Silnik OPEL 1.7 D 60KM 17DR to jedna z legendarnych jednostek wysokoprężnych stosowanych w szerokiej gamie modeli Opla oraz aut pokrewnych innych producentów w latach 80. i 90. XX wieku. Rzędowy, czterocylindrowy diesel o pojemności 1686 cm³, wyposażony w żeliwny blok i prostą, ośmiozaworową głowicę, osiąga moc 60 KM przy 4800 obr./min i moment obrotowy 110 Nm przy 2600 obr./min. Silnik ten charakteryzuje się klasyczną mechaniczną pompą wtryskową Bosch, brak tu turbosprężarki i zaawansowanej elektroniki. Często montowany był w modelach Astra F, Vectra A, Corsie, Combo, a także Suzuki Swift i Isuzu. Do największych zalet 17DR należy legendarna trwałość – wiele egzemplarzy przekraczało 400-500 tys. km bez remontu głównego, pod warunkiem regularnych wymian oleju i filtrów. Silnik słynął z niskiego zapotrzebowania na paliwo (5,0–6,5 l/100 km), odporności na kiepską jakość ropy oraz bardzo tanich i szeroko dostępnych części zamiennych. Docenianą przez użytkowników cechą była wyjątkowo prosta obsługa: naprawy możliwe w każdym warsztacie, łatwość wymiany rozrządu na pasku, brak problematycznych elementów osprzętu (brak DPF, EGR czy turbosprężarki). Po stronie wad należy wskazać bardzo archaiczną kulturę pracy – silnik jest wyraźnie głośny, generuje spore wibracje zwłaszcza na wolnych obrotach i dość powolnie nagrzewa się zimą. Osiągi są skromne – przy pełnym załadunku i na autostradzie wyraźnie brakuje mocy, a wyprzedzanie wymaga planowania. Znane są przypadki wycieków spod pokrywy zaworowej i uszczelek, typowe stukanie zaworów po większych przebiegach i wyeksploatowana pompa wtryskowa przy niewłaściwej eksploatacji. Użytkownicy narzekają też na kłopoty z rozruchem zimą przy słabej jakości świecach żarowych. Mechanicy zalecają pilnowanie terminowych wymian oleju, stosowanie dobrej klasy filtrów powietrza oraz regularną regulację luzów zaworowych. Podsumowując, silnik 17DR to świetny wybór do klasycznych Opli, dla wymagających taniej eksploatacji i przewidywalności – choć obecnie spotykany głównie w autach zabytkowych lub jako napęd do lokalnych pojazdów użytkowych.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik OPEL 1.7 D 60KM 17DR – popularne modele różnych marek –...