Silnik OPEL 2.0 CDTI 135KM A20FD – Opel Insignia, Astra, Zafira, Chevrolet Cruze – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 CDTI 135 KM A20FD to następca jednostek Z19/Z20 z przełomu lat 2000/2010 i reprezentuje nową generację diesli Opla. Silnik czterocylindrowy, 16-zaworowy, z common rail Bosch (ciśnienia do 1800 bar), zmienną geometrią turbo, intercoolerem i standardowym filtrem DPF. Montowany był m.in. w Oplu Insignia, Zafira C, Astrze J oraz Chevrolecie Cruze. Największe zalety konstrukcji: bardzo niskie zużycie paliwa (średnio 5,2–6,7 l/100 km Insignia), cicha i miękka praca nawet zimą, łatwa obsługa elektroniki (duża dostępność zamienników/schematów), a także niskie koszty serwisu typowych napraw (np. osprzętu rozrządu, turbo, DPF). Użytkownicy cenią wygodę jazdy, niezłą dynamikę (moment 320 Nm przy 1750 obr./min), dużą odporność na awarie pompy wtryskowej oraz wyważoną charakterystykę. Po stronie wad: dość częste są wycieki oleju spod pokrywy zaworowej, znane są przypadki uszkodzenia czujnika ciśnienia DPF, stosunkowo szybkie zużycie zaworu EGR oraz okresowe sytuacje z zapychaniem się DPF przy przewadze jazdy miejskiej. Mechanicy zalecają kontrolować czystość wtryskiwaczy i unikać długich interwałów wymiany oleju; w starszych egzemplarzach sporadycznie trafiały się awarie paska rozrządu (powinien być wymieniany co 120-140 tys. km). Opinie wskazują na bardzo dobre osiągi za umiarkowane koszty, choć podkreślają konieczność dbałości o filtry i czyszczenie EGR/DPF na trasach. 2.0 CDTI 135KM A20FD to silnik nowoczesny, ekonomiczny i wygodny, nadający się do wieloletniej eksploatacji pod warunkiem świadomej obsługi serwisowej.