Silnik OPEL 2.0 CDTI ECOFLEX 120KM A20DTC – Opel Insignia, Astra, Zafira, Meriva – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik Opel 2.0 CDTI EcoFLEX 120KM o oznaczeniu A20DTC należy do nowoczesnej linii turbodiesli pojawiających się na rynku po 2010 roku i szeroko stosowanych w modelach Insignia, Astra J i K, Zafira Tourer, Meriva oraz wybranych wersjach Mokk i Combo. To jednostka czterocylindrowa, 16-zaworowa (DOHC), o pojemności dokładnie 1956 cm³, wyposażona w zaawansowany system wtrysku common rail (1800 bar), turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek (VGT) i rozrząd napędzany paskiem. Silnik A20DTC generuje 120 KM przy 3750 obr./min i oferuje solidny moment obrotowy 300 Nm już przy 1750–2500 obr./min, co zapewnia sprawną jazdę zarówno na trasie, jak i w mieście. Do największych atutów tej jednostki należy niskie realne zużycie paliwa — średni wynik w Insignii to ok. 5,8–6,5 l/100 km, w Astrze czy Zafirze nawet poniżej 6 l/100 km przy spokojnej jeździe. Użytkownicy chwalą elastyczność, łatwość ruszania z miejsca przy pełnym załadunku oraz komfortową pracę na biegu jałowym (szczególnie w porównaniu do starszych dieselów Opla). Plusem jest także wysoka odporność bloku na przeciążenia, dobrze przemyślane chłodzenie i szeroka dostępność zamienników. Opinie mechaników potwierdzają, że jednostka A20DTC regularnie osiąga przebiegi 250–300 tys. km bez poważnych napraw głównych przy zachowaniu regularnego serwisu — szczególnie wymiany oleju co 12–15 tys. km i dbałości o czystość filtra DPF. Wady? Do typowych bolączek tej generacji zaliczyć trzeba awarie czujnika ciśnienia doładowania (objaw: utrata mocy, tryb awaryjny), podatność na zapychanie EGR/DPF w cyklu miejskim, sporadyczne usterki pompy wody (szczególnie przy opóźnionych wymianach paska rozrządu). Zdarzają się także wycieki oleju spod pokrywy zaworowej oraz sporadyczne awarie wtryskiwaczy (Bosch) po dużych przebiegach. Użytkownicy podkreślają jeszcze jedną wadę: dość głośny rozruch na zimno i odczuwalne drgania na krótkim dystansie, zwłaszcza jeśli auto było długo nieużywane. Mimo to A20DTC jest często wybieranym kompromisem pomiędzy osiągami, ekonomią a kosztami codziennej eksploatacji, szczególnie wśród flot oraz użytkowników poszukujących taniego utrzymania.